Dette er endringene i statsbudsjettet som berører din privatøkonomi.
Budsjettet kommer i to omganger. Først det som presenteres i statsbudsjettet 7.oktober. Deretter eventuelle endringer etter forhandlinger med MDG, Rødt, Senterpartiet, og SV. Budsjettet blir endelig vedtatt i desember.
Hva det betyr for deg i kroner og øre kan du lese mer om her: Dette betyr skatteendringene for deg.
Skattekalkulatorer for 2027
I forbindelse med statsbudsjettet er det laget flere skattekalkulatorer.
Skatteberegning 2027 sammenlignet med 2026
Sammenlign hva du må betale i skatt for 2026 og 2027. Her er de to skatteårene gjort direkte sammenlignbare, slik at du kan se eksakt hvordan du kommer ut av statsbudsjettet.
Skatteberegning 2027
Kalkulatoren beregner skatten din for skatteåret 2027. Gjelder for lønnsmottakere, uføretrygdede og næringsdrivende.
Pensjonsskattekalkulator 2027
Kalkulatoren beregner pensjonsskatten din for skatteåret 2027.
Skatteberegning for lønnsmottakere 2027
Enkel og rask skatteberegning for lønnsmottakere.
Innholdet i statsbudsjettet
Her har vi tatt med alle poster som kan ha betydning for privatøkonomien. Dette er satt opp alfabetisk.
Aksjegevinster og utbytte
Oppjusteringsfaktoren endres ikke. Faktoren er 1,72. Det gjør at skatt på utbytte og aksjegevinster (utover skjermingsfradraget) er 37,84 prosent.
Alkoholholdige drikkevarer
Satsene øker med 2,7-2,8 prosent.
Alminnelig inntekt
Skatt på alminnelig inntekt er skatten du betaler av inntekten etter at alle fradragene er trukket fra.
Satsen vil være den samme som i 2026 med 22 prosent.
Når denne skatten beregnes er det en «skjult» fradrag som heter Personfradrag. Dette fradraget økes fra 114.540 kroner til 120.180 kroner.
Avgiftene
De fleste andre avgifter vil øke med den forventede inflasjon som i utgangspunktet er på 2,7 prosent.
Barnehage
Maksimalsatsene holdes uendret.
Barnetrygd
Barnetrygden skal endres ikke.
Boligverdi og verdi på fritidsboliger
Det er ingen endringer her. Primærboliger skal verdsettes til 25 prosent. Den delen som har en verdi på over 10 millioner kroner skal verdsettes til 70 prosent.
Sekundærboliger verdsettes til 100 prosent.
Det er ingen økning i verdien på hytter og fritidsboliger.
BSU - Boligsparing for ungdom
Skattefradraget vil fortsatt være 10 prosent. Det årlige sparebeløpet er fortsatt 27.500 kroner.
Drivstoffavgifter
Veibruksavgiften på bensin senkes fra 3,77 kroner per liter til 3,37 kroner per liter. CO2-avgiften for bensin økes fra 3,80 til 4,40 kroner per liter. Samlet øker avgiftene fra 7,57 til 7,77 kroner per liter.
Veibruksavgiften for diesel senkes fra 2,28 til 1,84 kroner per liter. CO2-avgiften øker fra 4,42 til 5,13 kroner per liter. Samlet økes avgiftene fra 6,70 til 6,97 kroner per liter.
Egenandeltaket
Egenandelstaket økes fra 3.278 kroner til 3.406 kroner.
Eiendomsskatt
Det er ingen endringer i eiendomsskatten
Beregn eiendomsskatten med Eiendomsskatt-kalkulatoren.
Engangsstønaden
Engangsstønaden foresås senket fra 92.468 kroner til 67.100 kroner.
Elbil
Grensen for der du begynner å betale merverdiavgift var 500.000 kroner i 2025. I 2026 ble grensen satt ned til 300.000 kroner. I 2027 settes grensen ned til 150.000 kroner.
En som kostet 600.000 kroner vil derfor få en ekstra merverdiavgift på:
- 20.000 kroner i 2025
- 60.000 kroner i 2026
- 90.000 kroner i 2027
- 120.000 kroner i 2028
Husk at når bilen koster 600.000 kroner ink mva, er prisen på bilen 480.000 kroner ex mva.
Fagforeningsfradrag
Det maksimale fradraget økes fra 8.700 kroner til 8.950 kroner.
Finnmarksfradraget
Dette fradraget er uedret med 45.000 kroner.
Foreldrefradraget
Maksimalt fradra er uendret for ett eller flere barn. For ett barn er fradraget på 15.000 korner. For de påfølgende er det 10.000 kroner.
Formuesskatten
Bunnfradraget for å betale formuesskatt økes fra 1,90 millioner kroner til 1,99 millioner kroner for enslige, og fra 3,80 millioner kroner for ektefeller til 3,98 millioner kroner..
Formuesskattesatsen for formuer under 20 millioner holdes uendret på 1,0 prosent. Satsen for formuer over 21,5 millioner kroner forblir uendret på 1,1 prosent.
Verdsettelsesrabatten for aksjer/aksjefond holdes uendret på 20 prosent.
Flypassasjeravgift
Flypassasjeravgift lav sats øker fra 61 til 63 kroner.
Flypassasjeravgift høy sats øker fra 350 til 359 kroner.
Frikortgrensen
Holdes uendret på 100.000 kroner.
Fritidsboliger
Det er ingen økning av formuesverdien på hytter og fritidsboliger.
Gaver
Det maksimale beløpet for fradrag for gaver holdes uendret på 25.000 kroner.
IPS - Individuell pensjonssparing
Det maksimale beløpet du kan sette av til IPS er uendret med 25.000 kroner..
Marginalskatten
På lønnsinnteter går trygdeavgiften ned med 0,2 prosentpoeng. Siden det kke er noen andre endringer vil også marginalskatten gå ned med 0,2 prosentpoeng på alle inntektsnivåer.
Marginalskatt på lønnsinntekter
Merverdiavgift
Det er ingen endringer på satsene for merverdiavgift.
Minstefradraget
Det prosentvise minstefradraget holdes uendret på 46 prosent. Det maksimale minstefradraget for lønnsmottakere økes fra 95.700 kroner til 99.950.
For pensjonsinntekter holdes prosentsatsen fast på 40 prosent. Det maksimale beløpet økes fra 75.400 kroner til 77.950 kroner.
Personfradraget
Personfradraget økes fra 114.540 kroner til 120.180 kroner.
Reisefradraget
Satsen per kilometer er uendret med 1,90 kroner. Nedre grense for fradraget er ogs¨uendret med 12.000 kroner.
Rentefradraget
Siden skatten på alminnelig inntekt er uendret, vil også verdien av rentefradraget være uendret.
10.000 kroner i renteutgifter gir 2.200 kroner lavere skatt i 2027.
Strøm
Pris for Norgespris øker fra 40 øre (ex mva) til 45 øre (ex mva). Inkludert mva øker prisene fra 50 øre til 56,25 øre.
Elavgiften øker fra 7,13 øre til 7,32 øre.
Sukkeravgiften
Sukkeravgiften økes fra 9,67 til kroner per kg til 9,93 kroner.
Tobakksvarer
Avgiftene økes med 2,2 prosent.
Trafikkforsikringsavgift
Trafikkforsikringsavgiften per dag økes fra 6,52 kroner til 6,70 kroner for personbiler.
For dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter øker den fra 8,10 kroner til 8,32 kroner.
For elbiler øker den fra 9,16 til 9,41 kroner.
Les mer om trafikkforsikringsavgift.
Trinnskatt
Trinnskatten vil fortsatt ha fem trinn. Innslagspunktene for de to laveste økes med forventet lønnsvekst. Det er ingen endringer i satsene. Det er kun innslagspunkene som er oppjustert.
Dette er trinnene og satsene i 2026 og 2027
| 2026 | 2027 | ||
| Trinnene | Sats | Trinnene | Sats |
| 1 | 0,00% | 1 | 0,00% |
| 226 100 | 1,70% | 235 150 | 1,70% |
| 318 300 | 4,00% | 331 050 | 4,00% |
| 725 050 | 13,70% | 754 050 | 13,70% |
| 980 100 | 16,80% | 1 019 300 | 16,80% |
| 1 467 200 | 17,80% | 1 525 900 | 17,80% |
Du betaler altså denne skatten innenfor hvert enkelt trinn. Har du en inntekt på 760.000 kroner i 2027 betaler du 1,70 prosent og 4,0 prosent innenfor de to første trinnene. Satsen på 13,70 prosent betaler du fra 754.050 kroner til 760.000 kroner.
Trygdeavgiften
Trygdeavgift for lønnsmottakere senkes fra 7,6 prosent til prosent til 7,4. For selvstendig næringsdrivende senkes den fra 10,8 prosent til 10,6 prosent. For pensjonister holdes den uendret på 5,1 prosent.
Kalkulatorer:
Skatteberegning 2027 sammenlignet med 2026
Sammenlign hva du må betale i skatt for 2026 og 2027. Her er de to skatteårene gjort direkte sammenlignbare, slik at du kan se eksakt hvordan du kommer ut av statsbudsjettet.
Skatteberegning 2027
Kalkulatoren beregner skatten din for skatteåret 2027. Gjelder for lønnsmottakere, uføretrygdede og næringsdrivende.
Skatteberegning 2026
Kalkulatoren beregner skatten din for skatteåret 2026. Gjelder for lønnsmottakere, uføretrygdede og næringsdrivende.
Skatteberegning 2025
Kalkulatoren beregner skatten din for skatteåret 2025. Gjelder for lønnsmottakere, uføretrygdede og næringsdrivende.
Pensjonsskattekalkulator 2027
Kalkulatoren beregner pensjonsskatten din for skatteåret 2027.
Pensjonsskattekalkulator 2026
Kalkulatoren beregner pensjonsskatten din for skatteåret 2026.
Pensjonsskattekalkulator 2025
Kalkulatoren beregner pensjonsskatten din for skatteåret 2025.
