Slik går du frem for å skaffe deg den jobben du vil ha.

Enten du på nåværende tidspunkt er arbeidsledig, eller ønsker å bytte til en annen jobb enn den du har nå, er det noen tips du bør ta med deg på veien når du skal søke jobb.

NAV anbefaler at det første du bør gjøre, er å kartlegge din egen kompetanse. Tenk gjennom hva du har av utdanning og jobberfaring, og få klart for deg hva du mener denne kompetansen kan brukes til - og ikke minst hva du har lyst til å gjøre. Her er noen konkrete spørsmål du kan tenke gjennom i denne prosessen.

Stillingsannonser

Så må du begynne jobben med finne frem til jobbene du kan tenke deg. Du finner stillingsannonser både i lokale, regionale og landsdekkende aviser, men det vanligste i dag er å bruke nettet.

Under finner du noen stillingsbaser/jobbportaler hvor du kan finne jobber:

Nav/stillinger

Finn.no/jobb

I slike stillingsbaser/jobbportaler er det som oftest muligheter for å registrere cv-en sin. En del jobbsøkere har kommet i kontakt med interessante arbeidsgivere på denne måten.

Dersom du har en drømmearbeidsplass, kan du også sjekke ut den aktuelle bedriftens hjemmesider, da de ofte har utlyste stillinger på sine egne sider.

Åpen søknad

Det er også greit å være klar over at mange stillinger (sannsynligvis over femti prosent) i dag ikke blir utlyst i det hele tatt. Bruk derfor det nettverket du har - ta kontakt med venner, bekjente og familiemedlemmer for å høre om de vet om noen jobber som kan være aktuelle for deg. Kanskje de også kan legge inn et godt ord for deg, hvis de for eksempel jobber i bedriften selv.

Det er også et alternativ å sende en åpen søknad til en bedrift du ønsker å jobbe i. Les mer om Åpen søknad her.

Søknad og cv

Det er også viktig at du utformer gode jobbsøknader og cv-er. Se hvordan du kan gjøre dette, ved å klikke på lenkene under

Jobbsøknad

CV

 

Se også:

Jobbsøking

Åpen søknad

Jobbintervju

Arbeidskontrakt

Attest