Verdifallet er nybilens største kostnad. Rett bil med rett utstyr kan spare deg for mange tusen.
Mange egenskaper bidrar til å gjøre bilen mer lettsolgt og reduserer verditapet. Likevel kan du ikke regne med at utstyret blir gratis, dvs at merkostnaden for utstyret tilsvarer besparelsen i verdifallet. Ekstrautstyret blir i alle fall billig. Men enkelte egenskaper er direkte lønnsomme, dvs at de hever bruktverdien uten at de egentlig koster noe ekstra, som for eksempel riktig farge.
Innstegsmodellene er vanskelig å selge. Kjøp utstyr gjennom utstyrspakker. Fabrikken har da inkludert utstyr som de vet er populært. Å kjøpe utstyr enkeltvis utenfor utstyrspakkene er fordyrende og du kan på langt nær regne med å få det igjen nå bilen selges.
Hovedregelen er jo større og dyrere bil desto viktigere er utstyrsnivået for bilens restverdi. For småbiler betyr utstyrsnivået lite for restverdien. Kompaktbiler bør derimot ha et visst utstyrsnivå.
Disse egenskaper reduserer verdifallet:
Nøytrale farger er safe, metallic grå, sølv og sort. Særlig grå og sølv er ganske tidløs siden mange har oppdaget at den er velegnet til å skjule bilens skitt. Hvit (helst for dyre biler), blå og rød metallic tar forhandlere inn som innbytte i dag uten at det gir prisreduksjon. Men burgunderrød gir prisreduksjon. Det samme gjelder gul, grønn og beige. Det er større aksept i markedet for skarpe farger på småbiler.
En stor SUV har i mange år vist lavest verdifall dersom den har firehjulstrekk. Men de siste årene har dette endret seg. Mange har funnet ut de tohjulstrekk er nok og derfor gir ikke lenger firehjulstrekk redusert verdifall. For småby-SUVer har firehjulstrekk aldri hatt betydning for verdifallet.
Utstyr som har betydning:
- DAB+ radio
- Xenon er et must. Eventuelt full LED. Viktig på alle biltyper.
- Skinnseter. Viktig på store og dyre biler.
- Filskiftevarsler. Viktig på store og dyre biler.
- Parkeringssensor. Viktig på alle biltyper. Dessuten kan den spare seg for kostnader ved småbulking. Antagelig det mest lønnsomme ekstrautstyret. Et must.
- Navigasjon. Viktig på store og dyre biler.
- Automatgir. Viktig på store og dyre biler. Men også for mellomstore modeller øker dette i popularitet.
- Styr unna sedan.
Slik blir p-sensor/ryggekamera gratis
Hvert år utbetale forsikringsselskapene nemlig en halv milliard i ryggeskader til personbileiere. Og kostnaden for småbulker som tas utenom forsikringen er trolig enda høyere. I sum kan mange bileiere derfor regne med å tjene inn ekstrautgiftene til p-sensor/ryggekamera slik at det i praksis blir et gratis, ifølge Smarte Penger regnestykker.
To faktorer avgjør lønnsomheten av ryggekamera/p-sensor. Bilens pris og sjåførens klossethet. Les mer under tabellen.
Utgifter og «inntekter» av p-utstyr | |
Kostnad p-utstyr | -5 000 |
Bilen selges etter 5 år og du får igjen dette | 3 000 |
Sparte verksted-/forsikringsutgifter | 2 000 |
Netto utgift i din eietid | 0 |
Du betaler 5.000 kr for p-utstyret, det øker bilens verdi med 3.000 kroner ved salg, og du sparer deg statistisk for 2.000 kroner i reparasjoner. |
For store og dyre biler er p-ustyr et must. Prisforskjellen mellom to slike identiske biler, hvor den ene har slikt utstyr og den andre ikke, kan nesten utgjøre kameraets opprinnelige kostnad. For små biler er det mindre viktig og prisforskjellen er liten.
Treffer man en annen bil, blir reparasjonen gjerne så kostbar at det lønner seg å la forsikringsselskapet dekke skaden. Men som regel er bonustapet så stort, at skader under 10.000 kroner likevel lønner deg seg å betale selv. Forutsatt at ryggeskaden koster 10.000 kroner enten man lar kaskoforsikringen dekke den (egenandel + bonustap) eller man betaler av egen lomme, utgjør den en kostnad for bileier som statistisk inntreffer med x antall års mellomrom.
Dersom du dulter borti noe hvert femte år, tilsvarer det en årlig bulkekostnad på 2.000 kroner. Da blir p-utstyret gratis. Du skal riktignok være klossete litt over gjennomsnittet for at regnestykket skal gjelde. Uansett er netto utgiften lav. Ingen sjåfører har null i sannsynlighet for å pådra seg en småbulk. Men kjøper du en liten bil og har en meget god rygge-historikk, har ikke p-sensor samme lønnsomhet.
Et ikke-økonomisk poeng er den økte sikkerheten p-utstyret gir. Det har hendt at barn er rygget ned i egen oppkjørsel med fatale konsekvenser.
Tenk motsatt ved bruktbilkjøp
Når du kjøper bruk kan du tenke motsatt. Alle de dårlige egenskapene gir billigere bruktbil. Riktignok sitter du selv igjen med disse egenskapene når du en dag skal selge bruktbilen. Men i de fleste tilfeller blir verdifallet for en som kjøper bilen brukt lavere enn for bilens første eier.
Kilde: LeasePlan.
Se også:
Skal du kjøpe ny eller brukt bil?
Kjøp av bruktbil -teknisk stand
Kjøp av bruktbil - gunstig kilometerstand
Kjøp av bruktbil - slik går du frem
Kalkulatorer:
Bilkostnadskalkulator ny bil
Kalkulatoren hjelper deg til å beregne de årlige utgiftene på bilen. Her finner du felter for alle kostnadskomponenter på bil.
Bilkostnadskalkulator brukt bil
Viser totalkostnad og alle kostnadskomponenter på bilbruken for brukt bil.
Bilkjøpskalkulator
Kalkulatoren gir deg en modell for å kunne sammenligne et nybilkjøp, med kjøp av en tilsvarende brukt.
Bildelingskalkulator
Kalkulatoren beregner hva du kan spare på å gå inn i et bilkollektiv, i stedet for å eie bilen selv.
Bilmodellvalgkalkulator
Kalkulatoren gir deg svaret på hvor mye du kan spare på gå ned én bilmodellklasse.
El-bil kalkulator
Sammenligner kostnadene ved å eie en el-bil mot en vanlig bil.
Privatleie av bil - kalkulator
Kalkulatoren sammenligner kostnadene ved å leie eller eie bilen over en treårsperiode.
Billånskalkulator
Billånkalkulatoren inneholder «ekte» billån. Det vil si lån med pant i bilen. Kalkulatoren oppgir effektiv rente for billån med egenkapitalandel på 35 prosent, 20 prosent og null egenandel.