Slik unngår du svindel og mislykkede kjøp på nett.
Vil du unngå å bli svindlet eller gjøre et mislykket nettkjøp, bør du alltid forhåndssjekke nettbutikken du har tenkt til å handle med.
Én måte å gjøre dette på er å google navnet på butikken, for å sjekke om noen har kommet med positive eller negative uttalelser om netthandelen du vurderer å handle fra. Du kan også sjekke hvem som har registrert domenet og hvor det kommer fra med Whois.com.
Også nettsiden til butikken kan gi deg noen tips om seriøsiteten til firmaet. Vær varsom med nettbutikker som har sider med mange skrivefeil, og styr unna nettbutikker hvor det er vanskelig å finne frem til kontaktinformasjon.
Forbrukertilsynet har laget en liste over falske nettbutikker. Denne er alfabetisk satt opp.
Vilkår og priser
Hvis rabatten virker altfor stor, er det et tegn på at butikken er useriøs.
For å finne de beste prisene finnes det flere nettsteder hvor du enkelt kan sammenligne priser i nettbutikker. Les mer om prissammenligningstjenester her.
Du bør også undersøke og eventuelt sammenligne nettbutikkenes vilkår på områder som leveringstider, forsinkelse, avbestilling og retur.
Sikker betaling
Hovedpoenget er at du ikke betaler varen på forhånd, dersom nettbutikken ikke har et sikkert betalingssystem.
Skal du forhåndsbetale, bør du bruke kredittkort når du handler på nett. Årsaken er at det ligger en kjøpsforsikring i kredittkortet, som gjør at du kan rette kravet ditt til banken (eller annen kredittyter), dersom du ikke kommer noen vei med klagen til selger.
Les mer om fordelene ved å handle med kredittkort.
Dersom du ikke har - eller ikke ønsker bruke - kredittkort - anbefaler Forbrukerrådet at du handler i en nettbutikk som bruker et kjent betalingssystem som Paypal eller PayEx.
Paypal, eller PayEx fungerer som mellommenn. Du betaler inn til en egen konto, som kjøper ikke har adgang til. Begge systemene har egne klageordninger, og ingen sensitiv betalingsinformasjon blir utvekslet til selger.
Du må aldri gi ut personlig informasjon som ikke er nødvendig for å fullføre en transaksjon. Visse personlige detaljer kan kombineres med kredittkortnummeret ditt og føre til identitetstyveri.
Mange handler også fra privatpersoner på nett. Her kan du lese mer om hvordan du kjøper trygt privat.
Forbrukerens forpliktelser
Du som forbruker har også forpliktelser når du handler på nettet. Du må alltid les alltid det som er skrevet med liten skrift i nettbutikkens avtaler, slik at du vet nøyaktig hva du går med på før du foretar kjøpet eller inngår kontrakten. Se spesielt nøye på butikkens regler for kansellering og retur.
Du bør også gjøre det du kan for å dokumentere bestillingen din. Dette kan du gjøre ved å ta skjermbilder eller utskrifter av sidene du får opp når du handler, slik at du har bevis på alle inntastinger du har gjort, og informasjonen som nettbutikken gir.
Det er også noen viktige grep du kan ta, for å unngå å bli lurt.
Du må ALDRI svare på e-poster (spam) fra fremmede. Vær obs når du klikker på linker i e-poster – her kan det ligge mulig fare for f.eks. phishing (en form for nettsvindel, der du blir oppfordret til å gi fra deg fortrolig informasjon som senere blir misbrukt).
Vær obs på signaler som kan tyde på svindel; for eksempel løfte om en kjempegevinst i et lotteri, melding om at du snarest må oppgi opplysninger for å få premien du har vunnet, eller andre forespørsler om å betale noe eller oppgi personlig informasjon.
Du må heller ikke la deg friste av piratvarer. Slike produkter er ofte farlige (eks. helsekost/medikamenter) eller av dårlig kvalitet, og det kan være nesten umulig å få ordnet opp hvis noe går galt. Salg av piratvarer er illegalt og ofte forbundet med organisert kriminalitet.
Sjekk totalsum
Dersom du handler fra utlandet, må du være obs på at toll og mva kan komme i tillegg til det produktet koster i seg selv. Du vil som oftest også måtte betale for levering av varen.
Les mer om tollregler ved netthandel.
Når du får en ordrebekreftelse etter at du har bestilt, bør du sjekke om alle disse summene er kommet med - og at de samsvarer med det du fikk oppgitt ved bestilling.
Angrerett
En av de store fordelene med å handle på nettet, er at du - i motsetning til når du handler i fysisk butikk - kan angre på kjøpet i 14 dager (i Norge). Reklamasjonsretten gjelder også ved kjøp på nettet.
Se også:
Les om klage på varekjøp i Norge.