Søk SmartePenger SearchDisplay a modal window with a form that allows searching across Smartepenger website

Mange som skal ut å reise i disse dager er usikre på hvordan de skal forholde seg. Les hvilke reiserettigheter du har.

Vulkanutbrudd på Island skaper nok en gang problemer for flyselskaper og ikke minst reisende.

Det er stor usikkerhet blant nordmenn som har planlagt flyreise de kommende dagene og ukene.

Har rettigheter

Men vulkanutbrudd og aske fører til at flyreisen blir forsinket eller avlyst, har du visse rettigheter som forbruker - selv om naturkatastofer er noe fly- og reiseselskap ikke kan noe for.

For det første er det lurt om du selv søker informasjon om hvordan det ligger an med din flyavgang. Dette kan du gjøre på Avinors nettsider, eller eventuelt på flyselskapenes hjemmesider eller Facebook-sider.

Ta kontakt

Har du bestilt pakkereise, har du muligheten til å få pengene tilbake, eller flytte pakkereisen til et senere tidspunkt dersom det blant annet er snakk om naturkatastrofer. Da er det riktignok et krav om man må forvente at forholdene ikke vil endre seg.

Det er relativt håpløst for de fleste å forutsi hvordan det kommer til å utvikle seg fremover med hensyn til vulkanutbruddet, så det lureste er å ta kontakt med ditt reiseselskap/turoperatør for å høre hvordan de forholder seg til situasjonen.

Ikke automatisk krav

Det stiller seg annerledes med rettighetene dine, dersom du ikke har bestilt pakkereise, men bare flyreisen. Da er det blant annet ingen automatisk rett til å kreve penger tilbake for flyreisen. Det eneste du kan gjøre, dersom du ikke får beskjed om annet fra flyselskapet ditt, er å møte opp på flyplassen før flyavgangen. 

Dersom du har bestilt bare flyreise og ikke pakkereise, må krav om heving vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle, og med med henvisning til avtalelovens § 36.

Er du i tvil om hvordan du skal forholde deg, kan du som nevnt se informasjon på flyselskapets hjemme- eller Facebook-sider, eller du kan ta direkte kontakt med flyselskapet.

Ekstrautgifter

Dersom du får problemer når du skal hjem igjen fra utlandet, hvis du er på en pakkereise, har turoperatøren ansvar for å frakte deg fritt hjem igjen.

Skulle du bli nødt til å sørge for å komme deg hjem på egenhånd, skal turoperatør betale eventuelle ekstrautgifter for deg - sørg for å ta vare på dokumentasjon, slik som kvitteringer.

Forpleining

Har du bare bestilt flyreise, har du også krav på forpleining ved forsinkelse eller kansellering.

Husk at det ikke er noe god idé å legge seg inn på det mest ekstravagante hotellet, flyselskapene vil etter all sannsynlighet bare dekke utgifter som er innen rimelighetens grenser. Sørg også for at du har dokumentasjon på utgiftene i forbindelse med overnattingen.

Du har rett til forpleining hvis flyet blir forsinket, eller kansellert, mens du venter på videre transport. Hvis selskapet ikke følger opp sine plikter, kan du ha rett på erstatning, så spar på kvitteringer for utlegg.

Klage

Har du bestilt pakkereise, kan du klage til Pakkereisenemnda. Du kan lese mer om hvilke rettigheter du har med pakkereiser, og hvordan du kan klage på Forbrukerrådets nettsider.

Har du bare bestilt flyreise kan du registrere klagen din elektronisk hos Flyklagenemnda, ved flyvning fra Norge.

Har det derimot oppstått problemer på en flyvning i utlandet, må benytte deg av EUs klageskjema for flypassasjerer. 

Ønsker du å vite mer om i hvilke tilfeller du har klagerett i forbindelse med flyreiser, kan du klikke deg inn på Forbruker Europas nettsider eller du kan ta kontakt med Forbrukerrådet på telefonnummer 03737.

 

Se også:

Slik klager du på reiser

Rettigheter ved reiser

Reisegarantifondet

Flyforsinkelser

Flyinnstillinger

Fly - overbooking/nektet ombordstigning