Forskjellen ned til bunnen er større enn i fjor, viser en fersk kundetilfredshetsundersøkelse.
Skandiabanken oppnår 80 poeng (av totalt 100 oppnåelige) i årets kundetilfredshetsundersøkelse fra EPSI Rating. I overkant av 3000 privat- og bedriftskunder har i denne undersøkelsen blitt spurt om hvor fornøyde de er med sin bank.
Skandiabanken toppet oversikten i fjor også, med 80,7. I år endte de opp med 80,3 poeng, men likevel er forskjellen ned til banken på bunnen større i år enn i fjor.
Større forskjell topp-bunn
Fokus Bank oppnådde bare 66,6 i årets undersøkelse. Det er 3,3 poeng dårligere enn i fjor, og nesten 14 poeng dårligere enn årets vinnerbank Skandiabanken. Også Nordea faller signifikant tilbake fra i fjor til i år, mens DNB relativt sett presterer bedre enn noen gang i årets undersøkelse.
På de tre plassene bak Skandiabanken på listen finner vi Terra-gruppen, Sparebanken Sør og Handelsbanken.
- God service
- Felles for de fire bankene i toppen er at kundene opplever en meget god kundeservice og en vesentlig bedre servicekvalitet enn øvrige banker i målingen. God service gir en god kundeopplevelse og er selvfølgelig en viktig driver bak det å skape tilfredse og lojale kunder, sier daglig leder i EPSI Rating Norge, Fredrik Høst i en pressemelding.
Det er de eldste bankkundene som er alle mest fornøyde med banken, men årets undersøkelse viser at også kunder i alderen 18-29 i snitt er godt fornøyde.
Dette er tallene
Bank | Tilfredshet |
Skandiabanken | 80,3 |
Terra gruppen | 77,6 |
Sparebanken Sør | 75,8 |
Handelsbanken | 75,7 |
Annen sparebank | 74,7 |
SpareBank 1 Gruppen | 71,0 |
DNB | 68,2 |
Nordea | 67,8 |
Fokus Bank | 66,6 |
Snitt | 71,5 |
Les mer om EPSI Rating og andre kundetilfredshetsundersøkelser her
Her kan du lese tallene for kundetilfredshetstall for en rekke bransjer
Her kan du lese tallene for kundetilfredsshet innen bil og bilbransjen
Les også:
Markedsoversikter: