Her har vi tatt med kundetilfredshets-undersøkelsene fra Norsk Kundebarometer og Autoindex.
Det er mange kundetilfredshetsundersøkelser internasjonalt for bil. De som passer for norske forhold er Kundebarometeret og Autoindexen.
Her finner du resultatene for bank og forsikring.
Her finner du resultatene for en rekke andre bransjer.
Norsk Kundebarometer - bilforhandlere
Gjelder 2024.
Bedrift | Tilfredshet | Lojalitet | |
Volvo | 83,5 | 82,3 | |
Toyota | 81,4 | 81,6 | |
BMW | 79,8 | 79,3 | |
Mercedes-Benz | 78,4 | 78,1 | |
Huyndai | 77,9 | 72,3 | |
Skoda | 77,7 | 73,9 | |
Tesla | 77,1 | 79,2 | |
Audi | 75,8 | 71,4 | |
Nissan | 75,5 | 73,8 | |
Volkswagen | 73,9 | 71,6 |
Norsk Kundebarometer - bilhus
Gjelder 2024.
Bedrift | Tilfredshet | Lojalitet | |
Bilia | 81,6 | 80,6 | |
Bertel O’Steen | 76,4 | 72,1 | |
Møller Bil | 75,9 | 73,4 |
Autoindex-undersøkelsen
Autoindex-undersøkelsen er den mest omfattende av alle undersøkelser som gjelder for norske forhold. Dette er hovedtallene for undersøkelsen.
I undersøkelsen hentes det inn tilfeldig utvalgte personer (minst 100) fra eiere i Kjøretøyregisteret. Behandlingen av svarene i undersøkelsen, ca. 11.000 norske, har fulgt samme oppskrift.
Svarene er delt inn i fire hovedkategorier: Selve bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent), forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent).
Undersøkelsen omfatter:
- Bileiere som har kjøpt bilen som ny.
- Bileiere som har kjøpt bilen som brukt.
- Bileiere med biler førstegangsregistrert mindre enn 4 år siden.
- Bileiere med biler som er førstegangsregistrert 5 til 7 år siden.
Svarene i tabellene er i en skala fra null til 1000, der 1000 er best.
AutoIndex er laget av konsulentfirmaet Loyalty Group i samarbeid med danske FDM og svenske Vi Bilägare.
Gjelder 2024.
2023 | 2024 | Bilmerke | Poeng | |
1 | 1 | Lexus | 903 | |
2 | 2 | Toyota | 894 | |
4 | 3 | BMW | 891 | |
3 | 4 | Volvo | 882 | |
5 | 5 | Mercedes | 874 | |
12 | 6 | Tesla | 860 | |
6 | 7 | Mini | 858 | |
8 | 8 | Ford | 857 | |
15 | 9 | Suzuki | 856 | |
10 | Polestar | 846 | ||
11 | 11 | Kia | 843 | |
20 | 12 | Nissan | 839 | |
10 | 13 | Audi | 835 | |
7 | 14 | Mazda | 831 | |
17 | 15 | Hyundai | 829 | |
13 | 16 | Skoda | 826 | |
21 | 17 | Mitsubishi | 823 | |
14 | 17 | Subaru | 823 | |
16 | 19 | Volkswagen | 807 | |
19 | 20 | Peugeot | 800 | |
22 | 21 | Citroën | 799 | |
18 | 22 | Opel | 792 | |
23 | 23 | Renault | 791 |
I tabellen ser du hvilke plasseringer de forskjellige bilmerkene har hatt de siste to årene. Her har toppen vært stabil de siste to årene. Lexus har de mest fornøyde kundene foran Toyota, og BMW.Det er en rekke andre undersøkelser på biler som går på selve kvaliteten på bilen. Her er det hard facts som gjelder.
Se også: