Mange norske nettbutikker gir ikke kundene nødvendige opplysninger om forbrukerrettigheter, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet.
Planlegger du å gjøre unna noen av juleinnkjøpene på nettet, bør du forsikre deg om at du handler fra en seriøsnettbutikk som tar dine forbrukerrettigheter på alvor.
Mange norske nettbutikker har fortsatt en del å gå på, når det gjelder å gi kundene sine den informasjonen de har krav på, skal man tro en fersk undersøkelse fra Forbrukerrådet.
Det Forbrukerrådet ønsket å finne ut med undersøkelsen var om nettbutikkene oppgir riktig og utfyllende kontaktinformasjon, i tillegg til korrekt informasjon om forbrukerrettigheter. Det skal også være lett for kundene å finne frem til denne informasjonen.
- Bryter loven
Konklusjonen er at de fleste er flinke til å oppgi kontaktinformasjon, men at det skorter en del på opplysninger om forbrukerrettigheter.
- Vi ser at mange av butikkene faktisk bryter loven. Andre gir ufullstendige opplysninger, som kan gjøre det vanskelig for forbrukerne å orientere seg om hva de har rett til. Omkring 20 prosent har feil på flere enn halvparten av kontrollspørsmålene, mens én dessverre fikk anmerkninger på alle, sier regiondirektør i Forbrukerrådet, Jo Inge Bjørntvedt i en pressemelding.
Dårlig angrerett-info
Forbrukerrådet har undersøkt 143 nettbutikker, og stilte totalt ti (noen butikker fikk elleve) kontrollspørsmål.
Nettbutikkene er spesielt dårlig på å opplyse om hva kundene skal gjøre, dersom de kjøper et produkt det er noe galt med, eller angrer på kjøpet.
Dersom du handler i en nettbutikk har du ingen mulighet til å sjekke varen skikkelig før du kjøper det, og det er derfor 14 dagers angrerett på nettkjøp i Norge.
Elleve uten anmerkning
Men det var ikke bare negative resultater i undersøkelsen. Elleve av nettbutikkene fikk ingen anmerkninger, mens 31 av butikkene bare fikk én anmerkning.
Du finner nettbutikkene uten anmerkninger - i alfabetisk rekkefølge - i tabellen under. Du finner hele oversikten på Forbrukerrådets nettsider.
Nettbutikker med 0 anmerkninger | |
Butikk | Kategori |
Ayurved | Kosttilskudd |
Bli vakker | Kosmetikk |
Blush | Kosmetikk |
Elkjøp | Elektronikk |
Ellos | Klær |
Flust | Diverse |
Gmax | Sportsutstyr |
Multicom | Elektronikk |
Nordic Naturals | Kosttilskudd |
Smykkeronline | Accessories |
Treningspartner | Sportsutstyr |
Bedring i kosmetikk og kosttilskudd
Det varierer hva slags produkter de beste og de dårligste netbutikkene i testen selger, men sko- og barneutstyrbutikker utmerker seg i negativ retning.
Forbrukerrådet er forøvrig fornøyd med at kosmetikk- og kosttilskuddbutikkene har skjerpet seg, siden det ble gjort en tilsvarende undersøkelse i 2010.
Les også: