Søk SmartePenger SearchDisplay a modal window with a form that allows searching across Smartepenger website

Forbrukerrådet fikk flest henvendelser fra folk som har fått trøbbel etter bilkjøp første i løpet av årets første halvår.

At det er bilproblemer flest ringer inn om, er ingen stor overraskelse - da det er denne kategorien som har toppet henvendelsesstatistikken hos Forbrukerrådet i fjor - og de siste ti årene.

I løpet av årets første seks måneder hadde hver tiende innringer (5825 av totalt 53.586) til Forbrukerrådet et bilrelatert spørsmål.

- Mange nordmenn bor steder der de er avhengige av bilen for å få tilværelsen til å gå rundt. Vi bruker den til å hente i barnehagen, storhandle i butikken og komme oss til jobb. Står bilen, skyter derfor frustrasjonsnivået i været, sier direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes i en pressemelding.

Amatørhandel

Direktøren påpeker at bilbransjen må ta sin del av ansvaret, men hver tredje av innringerne har kjøpt bilen av en privatperson.

Det kan selvsagt oppstå problemer når to privatpersoner skal gjøre en handel, men dersom de følger Forbrukerrådets råd, så kan de fleste av problemene unngås.

Skal du kjøpe eller selge privat, bør du ta utgangspunkt i disse rådene:

* Ikke kjøp en brukt vare usett, og ta deg tid til å undersøk varen skikkelig. Skal du kjøpe en bil, bør du sørge for å få denne grundig undersøkt - helst av fagpersoner.

* Alle avtaler må gjøres skriftlig. Bruk kontrakt, og skriv hva slags stand tilstanden var i ved salget. På Forbrukerrådets nettsider finner du mange standardkontrakter.

* Benytt sikker betaling. Altfor mange overfører penger før de har sett varen. Ofte har de store nettportalene som for eksempel Finn.no sikre betalingsordninger som Paypal eller Payex.

Boligkrøll

På de neste plassene på henvendelsesstatistikken finner vi husleieproblemer og konflikter som har oppstått i kjølvannet av boligkjøp.

På den positive siden finner vi at antall henvendelser om strøm, pc/tv/radio i tillegg til inkasso har gått ned siden 2010. Særlig det siste gleder Forbrukerrådet.

- 314 forbrukere ringte om inkasso, og det er ned 35 %. Det kan være fortvilende å få et inkassokrav du mener er feil, så jeg håper denne utviklingen fortsetter, sier Flønes.

Les også:

Kjøp av ny bil

Kjøp av bruktbil

Hvor er det tryggest å kjøpe bruktbil?

Privatkjøp og rettigheter

Privatkjøp og betaling