Ta forholdsregler hvis du takker ja til rimelige tjenester fra håndverkere som banker på døra di, er rådet fra Forbrukerrådet
Når det blir varmere i været, kan du regne med å få omreisende håndverkere på døra, evt. lapper i postkassa med telefonnummer til noen som forteller at de kan male, snekre eller legge stein for deg for en billig penge.
Det kan selvsagt virke fristende å benytte seg av slike tilbud, men vær obs på at du risikerer å stå igjen med halvgjort eller dårlig gjennomført arbeid når håndverkerne har forlatt nabolaget - og kanskje også landet. En del av disse firmaene driver også med svart arbeid.
I fjor gikk Skatteetaten ut og advarte spesielt mot britiske asfalt- og steinleggere som hvert år kommer til Norge for å tilby sin tjenester.
- Ikke la deg presse
Mange av de mindre seriøse håndverkerne som driver med denne typen oppsøkende virksomhet krever gjerne også betaling på forhånd, og mange kunder står igjen med følelsen av at de har blitt utsatt for svindel. Enkelte har også opplevd ubehageligheter, når de har gjort forsøk på å konfontere asfaltleggere som de mener har gjort en dårlig jobb hos dem, fortalte Skatteetaten til Dine Penger i fjor.
- Du bør derfor tenke deg godt om før du slår til når håndverkerne banker på døra. Ikke la deg presse. Sjekk på internett, med andre håndverkere, og be om referanser, sier avdelingsdirektøren, sier Ingeborg Flønes direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet i en pressemelding.
Ta forholdsregler
Du bør sjekke markedet, og helst innhente tre anbud nå du skal ha en oppussingsjobb gjort.
Les mer om hvordan du finner riktig håndverker i denne artikkelen.
Men dersom du velger å takke ja til tjenestene til håndverkeren som banker på døra, bør du sørge for å ta disse forholdsreglene:
- Skriv kontrakt. Disse finner du blant annet på forbrukerrådets nettsider.
- Ikke betal på forskudd, og unngå depositum. Du kan lese mer om både betaling og håndverkerkontrakt her.
Angrerett
Vær også klar over at du har angrerett ved dørsalg. Dette vil si at dersom en håndverker banker uoppfordret på døra og tilbyr sine tjenester, så har du angrerett.
Angreretten er på fjorten dager fra du har fått angrerettskjema og alle opplysninger om tjenesten du har bestilt. Har du ikke fått disse opplysningene eller angrerettskjema, vil du ha rett på forlenget frist.