Dette er de forskjellige bilmerkenes garantiordninger, og en rangering av hvilke som har de beste garantiene.

Forbrukerrådet gjennomfører jevnlig en omfattende test av garantiordninger de forskjellige bilmerkene har. Alle merker som har solgt mer enn 50 eksemplarer er med i denne oversikten. Totalt er det med 31 bilmerker.

Nybilgarantien kan grupperes i tre:

  • Hovedgarantien, som består av antall år garantien varer og hvor mange kilometer den maksimalt gjelder.
  • Gjennomrustningsgarantien, hvor mange år den varer og hvilke krav som man må følge.
  • Lakkgarantien, hvor mange år den varer og hvilke krav som man må følge.
  • Veihjelp

Rangering av bilmerkenes garantier

Forbrukerrådet har tildelt poeng på en rekke forskjellige områder innen de tre nevnte gruppene. I tillegg er veihjelp tildelt en viss vekt.

Du bør ikke blindt vektlegge totalscore. Dersom du for eksempel ikke har bruk for høy kjørelengde bør du heller ikke vektlegge det. Da er det bare være antall års garanti som har betydning.

Høy poengsum er best.

Nr Merke Poeng
1 Kia 14,40
2 Alfa Romeo 13,50
2 Fiat 13,50
4 DS 10,25
5 Peugeot 9,75
6 BMW 9,05
6 Mini 9,05
8 Hyundai 7,60
9 Mitsubishi 7,25
10 Mercedes-Benz 6,85
11 Citroen 6,75
11 Lexus 6,75
13 Opel 6,70
14 Tesla 6,50
15 Toyota 6,45
16 Volvo 6,30
17 Smart 4,65
17 Suzuki 4,65
19 Audi 4,45
19 Skoda 4,45
19 Volkswagen 4,45
22 Honda 4,15
23 Renault 3,70
24 Ford 3,45
25 Nissan 3,25
26 Mazda 3,00
27 Porsche 2,90
27 Subaru 2,90
29 Jaugua 2,45
29 LandRover 2,45
31 Dacia 2,20

 

Hovedgarantien

Dette er lengden på de enkelte garantiene. Lengden på garantien gjelder det første som inntrer av alder, eller kjørte kilometer. Kjører du for eksempel 25.000 km i året, gjelder i praksis en garanti med 100.000 i kjørelengde i fire år.

Det er kun Kia som har lengre enn fem år, med syv år. Det er ingen som har kortere garantitid enn fem år.

Les flere detaljer om hva de enkelte bilmerkene dekker på hovedgarantien.

Dette dekker hovedgarantien

I garantien skal det meste dekkes. Dette gjelder både materialrelaterte, mekaniske og elektriske feil. Også ekstrautstyr som er montert av fabrikk eller importør dekkes.

Her er en liste over 25 områder som Forbrukerrådet undersøke i 2018. Samtlige bilmerker bekrefter at alle punktene i listen nedenfor er dekket av nybilgarantien. Men enkelte har tatt noen forbehold. De er listet opp under tabellen.

Dette dekkes av nybilgarantien
Bremseskiver
Dashbord/instrumentbelysning
Dieselpumpe
Eksosanlegg
Fastmontert alarm
Felger
Generator (dynamo)
Girkasse
Hengsler
Hjuloppheng/stag/støtdempere/fjærer
Klimaanlegg
Kløtsj/svinghjul (som er en del av kløtsjen)
Koblingsdeler til kløtsj
LED-pærer
Låser
Motorvarmer/tilleggsvarmer
Navigasjon, inkl. skjerm
Nøkkelfri adkomst
Radio/lydanlegg, inkl. skjerm
Setevarmer
Styreenheter og elektronikk
Styring/servo/overføring
Tetningslister
Turbo
Ubegrenset
Xenon-pærer
Kilde: Forbrukerrådet.
Følgende bilmerker har forbehold om at komponenten må vurderes særskilt:
Kløtsj/svinghjul: Hyundai, BMW, Mini
Bremseskiver: BMW, Mini, Suzuki, Subaru
Koblingsdeler til kløtsj: Hyundai
Klimaanlegg: Hyundai
Kilde: Forbrukerrådet.

 

Lakkgarantien

Lakkgarantien dekker lakkskader som har oppstått på grunn av produksjonsfeil ved fabrikken.

Den dekker ikke skader ved ytre påvirkning som steinsprut og kjemisk nedfall.

Lakkgarantiene gjelder fra 2 til 5 år. Kjørelendgen fra 100.000 km til ubegrenset.

Les mer om hva de enkelte bilmerkene tilbyr av lakkgaranti.

Gjennomrustningsgaranti

Gjennomrustningsgarantien gjelder hele karosseriet. For at garantien skal inntre kreves det at gjennomrustningen skjer innenfra. Det vil si at det må skyldes dårlige materialer, dårlig rustbeskyttelse, generelt dårlig produksjonskvalitet eller en konkret produksjonsfeil fra fabrikken.

Den mest vanlige garantien er at den gjelder i 12 år.

Les mer om hva de enkelte bilmerkene tilbyr av gjennomrustingsgaranti.

Veihjelp har lav verdi

Samtlige bilmerker har veihjelp innbakt i garantien. Varigheten er mellom 3 til 5 år. Enkelte har ubegrenset kjørelengde, mens andre har 100.000 kilometer. Men veihjelp har imidlertid begrenset verdi siden de aller fleste bilforsikringer har dette innbakt. Du sparer deg kun egenandelen i bilforsikringen på om lag 500 kroner ved å benytte veihjelpen som er i nybilgarantien.

Ikke nødt til å bruke merkeverksted

I følge EU-lovgivning har du rett til fritt å velge andre verksteder enn merkeverkstedet. Så lenge dette verkstedet benytter seg av originaldeler, eller deler av like høy kvalitet opprettholdes garantien. De kan da sette stempel i bilens servicehefte.

De frittstående verkstedene skal ha tilgang til manualer fra fabrikken for alle typer reparasjoner og diagnoser. De skal derfor være i stand til å utføre servicen på alle biler. Men å ha kompetanse på å utføre service på alle typer biler er umulig. Du må derfor være sikker på at det frittstående verkstedet er gode å det merket du har.

Det er bare garantireparasjoner som må utføres på merkeverksted. Det spiller heller ingen rolle for deg siden dette er gratis.

Når du bruker et frittstående verksted er det viktig at du tar vare på all dokumentasjon på hva som er gjort. Dette vil du få bruk for hvis en garantisak skulle dukke opp. Det er du som har bevisbyrden for at servicene er fulgt opp på forsvarlig vis.

Må ikke følge service-programmet

Det er ikke et krav om at serviceprogrammene blir fulgt. Men hvis det er en årsakssammenheng mellom manglende service og feilen, dekker ikke garantien dette.

Bruktimportert bil

Teknisk sett selges bilene med 2 års fabrikkgaranti. Fra to til fem (syv) år er det bilimportøren som er ansvarlig for garantien. Kjøper du en bruktimportert bil er den uten norsk garanti fra importøren. Da er det eventuelle garantien i opprinnelseslandet som gjelder.

Men dersom du bruktimporterer bilen gjennom en norsk forhandler kan det hende forhandleren tilbyr deg samme garanti som i Norge. Det er gjerne et forhandlingsspørsmål.

 

Se også:

Kjøp av ny bil

Privatleie av bil

Forbrukerrådet: Den store bilgarantiguiden 2018