Å sjekke bruktbilundersøkelser er et av momentene du bør gjøre ved et bruktbilkjøp.
Når du kjøper en bil av en forhandler får du alltid en test/tilstandsrapport på bilen. Den beskriver dermed dagens situasjon. Bruktbilundersøkelser sier mer om hva du kan forvente i fremtiden, for eksempel risiko for feil.
Det er to hovedtyper av bruksbilundersøkelser. Den ene typen baseres seg på hard facts, det vil si objektive tall for feil på bilen. Den andre baserer seg på hvor tilfredse bileierne er.
Det klart mest verdifulle er når du kan gå inn og se på hvor mye feil det kan vær på bruktbilen, og hva som er de mest vanlige feilene.
Europeiske undersøker vil ligge nærmere de norske forholdene og ikke minst biltypene.
Hvilke bilmodeller som er best varierer
Det vil være forskjeller på hvilke biler og bilmodeller som kommer best ut fordi målingene har ulike kriterier. Men ved å se på flere undersøkelser er det klart lettere å danne seg et bilde av bilmerket og bilmodellenes kvalitet
På kvalitetsundersøkelser er det flere undersøkelser man kan se på. Her har vi satt opp en oversikt over de mest interessante undersøkelsene på dette området.
Temperaturforskjeller og hastighetsforskjeller mellom Tyskland, England og Norge kan gjøre at statistikkene får visse feilmarginer. Kjøring på autobahn i Syd-Tyskland er ikke det samme som kjøring i innenlandsnorge.
Aktuelle brukbilundersøkelser
Det er mange utenlandske rangeringer av bruktbilenes tekniske tilstand. Første punkt er at undersøkelsen er tilgjengelig på nett slik at du kan søke etter den modellen du ønsker.
For eksempel har tyske TUV og Dekra store undersøkelser, men de er ikke tilgjengelig på nett. I USA har for eksempel Consumer Report en stor undersøkelse, men du må kjøpe tilgang for å kunne se den.
Reliability Index
Warranty Directs såkalte Reliability Index er å anse som den mest omfattende. Statistikken baserer seg på reparasjonskostnader og påkostninger på verksted som Warranty Direct betaler for. Dette er et forsikringsselskap hvor man kan forsikre seg mot verkstedregninger.
Selskapet sammenligner 250 modeller hvor en indeks lik 100 tilsvarer gjennomsnittet.
Dersom selskapet bommer med sine verkstedtall taper de penger, og det er god nok grunn til å tro på tallene. Tallmaterialet er derfor stort, og gir gode indikasjoner på hva man kan forvente av reparasjoner på en rekke bilmodeller.
Reliability Index er beregnet som en kombinasjon av følgende målinger:
- Antall ganger bilen må på verksted
- Reparasjonskostnaden
- Tiden bilen ikke er kjørbar grunnet verkstedopphold
Den gjennomsnittlige verdien for RI er 100. Jo lavere indeksverdi, desto bedre er det. Indeksen er kalkulert ut fra følgende parametere:
- Antall feil på bilen
- Kostnaden ved å reparere den
- Gjennomsnittlig tid bilen ikke er kjørbar pga reparasjoner
- Alder og kjørelengde på bilen er hensyntatt
Gjennomsnittlig kjørelengde og alder på bilene hensyntas. På den måten unngås det at en modell med høy kjørelengde eller alder straffes veldig mye for det. Likevel vil nyere modeller og lav kjørelengde likevel komme litt bedre ut i beregningene, skriver Warranty Direct på deres nettsider.
Modellene som ruller på britiske veier er i de aller fleste tilfeller nær identisk med modellen på norske veier. Klima og veistandarden er ulike mellom Norge og Storbritannia. Men forskjellene er like for alle biler. Det er neppe grunn til å tro at enkelte modeller skal skille seg ut med høye verkstedutgifter i Storbritannia uten at de gjør det samme i Norge.
Her kan du sjekke de enkelte bilmodellene.
Topp og bunn
Dette er de 25 bilene som har lavest indeksverdi, og de 10 med høyest indeksverdi.
Under kolonnen for Kostnad er reparasjonskostnaden i pund satt opp. Ett pund er rundt 11 kroner.
Modell | Index | Kostnad |
25 på topp | ||
Toyota iQ | 3 | £223.94 |
Mitsubishi Lancer | 4 | £69.30 |
Vauxhall Agila | 7 | £115.90 |
Hyundai Getz | 9 | £295.31 |
Honda Jazz | 10 | £371.08 |
Hyundai i10 | 12 | £147.25 |
Nissan Almera Tino | 12 | £168.83 |
Hyundai i20 | 12 | £122.14 |
Citroen C1 | 14 | £256.08 |
Suzuki Alto | 16 | £95.16 |
Honda Insight | 17 | £159.61 |
Ford Ka | 17 | £171.34 |
Kia Picanto | 18 | £155.47 |
Ford Focus | 18 | £177.82 |
Mazda MX-5 | 18 | £202.75 |
CHEVROLET KALOS | 19 | £117.03 |
Peugeot 107 | 19 | £276.31 |
Mazda 2 | 20 | £200.13 |
Toyota Yaris | 22 | £186.70 |
Volkswagen Polo | 23 | £184.27 |
Mercedes-Benz CLC | 23 | £188.92 |
Seat Ibiza | 24 | £140.07 |
Ford Fusion | 25 | £193.09 |
Honda Civic | 26 | £353.28 |
Toyota Prius | 27 | £278.32 |
10 på bunn | ||
Maserati Granturismo | 748 | £1157.70 |
BMW M5 | 704 | £823.37 |
BMW M6 | 685 | £890.25 |
Nissan GT-R | 626 | £3516.01 |
Audi R8 | 560 | £1010.72 |
Mercedes-Benz GL | 539 | £579.63 |
Aston Martin DB9 | 508 | £1525.34 |
Bentley Continental GT | 502 | £637.02 |
Mercedes-Benz R-Class | 468 | £469.20 |
Citroen C6 | 458 | £396.31 |
ADAC Stoppstatistikk
ADAC er den tyske utgaven av NAF. Organisasjonen utgir statistikk over antall nødstopp, som ikke er en undersøkelse som viser antall feil på bilene.
Statistikken baserer seg på utrykningsstatistikken på nesten 4 millioner utrykninger, såkalte «Pannenstatistik» på tysk. Selvforskyldte feil blir ikke tatt med i statistikken.
Resultatet av 2019-statistikken
Statistikken er gitt ut i 2019 og gjelder utrykninger for 2018. Jo lavere tall, desto bedre. Tallet viser antall utrykninger per 1.000 biler av samme modell.
Dette er fra utrykningsstatistikken for årsmodeller fra 2013 til og med 2016. Her vises de tre best i perioden (som et gjennomsnitt i denne perioden).
Bilmerke | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Minibil | ||||
Toyota Agyo | 3,9 | 4,0 | 3,4 | 3,2 |
Skoda Citigo | 15,2 | 14,4 | 7,2 | 4,3 |
Seat Mini | 16,4 | 14,6 | 8,6 | 4,4 |
Småbil | ||||
Mini 3/5-Türer | 5,1 | 6,4 | 2,8 | 0,9 |
Audi A1 | 6,9 | 9,5 | 5,3 | 3,4 |
Skoda Yeti | 13,7 | 10,3 | 5,7 | 3,2 |
Kompakt | ||||
Audi A3 | 2,9 | 2,2 | 0,8 | 0,5 |
BMW X1 | 3,7 | 3,2 | 2,6 | 1,0 |
BMW 1-klasse | 6,3 | 4,3 | 2,2 | 1,9 |
Mellomklasse | ||||
BMW X3 | 3,9 | 4,2 | 1,2 | 1,1 |
BMW 3-klasse | 6,2 | 5,0 | 2,4 | 1,6 |
Audi A4 | 6,0 | 4,2 | 2,8 | 2,4 |
Storbil | ||||
Audi A6 | 7,4 | 5,9 | 2,9 | 2,5 |
BMW 5-klasse | 7,8 | 6,7 | 3,0 | 1,8 |
VW Transporter | 15,3 | 9,9 | 8,9 | 5,7 |
Alle resultatene finner du her
Dette er lenker til resultatene innenfor de enkelte bilklassene. Der kan du se resultatene på bruktbiler fra 2009 til 2016.
Minibilklassen (kleinstwagen) alle resultater.
Småbilklassen (kleinwagen), alle resultater
Kompaktklassen (untere mittelklasse), alle resultater