Bruken av banktjenester på mobilen har skutt i været. Nesten tyve prosent bruker mobilbank i dag, og det er tre ganger så mange som for tre år siden, viser en fersk FNO-undersøkelse.

Inntoget av smarttelefoner har ført til en markant økning i mobilbank-bruken de siste par årene, viser den årlige undersøkelsen Norsk Finansbarometer fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).

19 prosent av bankkundene benytter seg av banktjenester på mobilen. Dette er en tredobling fra 2009, da bare seks prosent oppga at de brukte mobilbank.

Interessen på dette området er også rekordhøy - 34 prosent oppgir at de har interesse for bank på mobilen.

Betaling med mobilen

– Vi ser en rivende utvikling av banktjenester via mobilen. Det vil bli tilbud om stadig mer avanserte tjenester, sier direktør Jan Digranes i Bank- og kapitalmarkedsavdelingen i FNO i en pressemelding.

Det forventes at vi innen relativt kort tid kan benytte mobilen også til å betale varer og tjenester med, og enkelte løsninger for dette er allerede utprøvd i utlandet og såvidt også her til lands.

Kutter ut kontantene

Nordmenn er ivrige og raske til å ta i bruk ny teknolog slik som mobilbank. Vi er også blant de ivrigste kortbrukerne i verden, og FNO-undersøkelsen viser at stadig flere kutter ut kontantene til fordel for kortet - uansett om de handler store eller små ting.

Nærmere bestemt betaler 55 prosent med kort hver gang de handler dagligvarer, og bare ti prosent oppgir at de pleier å ha kontanter på seg.