Søk SmartePenger SearchDisplay a modal window with a form that allows searching across Smartepenger website

Selv om du vil slippe all reklamen i postkassen din, kan du fortsatt finne frem til butikkenes beste tilbud.

Det er fullt mulig å slippe unna den store papirhaugen bestående av butikkreklame og tilbudsaviser, samtidig som du får med deg de beste tilbudene butikkene har å by på.

Løsningen er å lese tilbudsavisene på nett. De aller fleste butikkjeder legger nemlig også ut tilbudsavisene på sine egne nettsider, men i tillegg finnes det en håndfull nettsteder som samler alle tilbudsavisene på ett sted.

Tilbud tilpasset deg

Ved å sjekke ut disse sidene, kan du rimelig raskt få en oversikt over gode tilbud. For å få tilbud som er mest mulig tilpasset deg, har nettstedene lagt opp til at du kan huke av for den bransjen du er mest interessert i å se tilbudene for -du kan for eksempel velge å bare se tilbud fra dagligvarebransjen eller byggevarer.

Du kan også velge hvilket distrikt/fylke du ønsker å se tilbud fra. På noen av sidene kan du også registrere deg, for å få tilsendt ukentlige tilbudsvarsler for bransjen eller bransjene du er mest interessert i.

Vi har funnet frem til fire aktører som legger ut tilbudsaviser på nett:

- Lei av full søppelkasse

Da Stig Blomseth lanserte sin tilbudsnettside ukensreklame.no i fjor, hadde han begynt å planlegge nettsiden i det små allerede seks år tidligere.

- Bakgrunnen for at vi ville starte opp med dette, var at jeg og kona var lei av å fylle opp søppelkurven med uadressert reklame. Men vi hadde også som mål å gjøre det enkelt og oversiktlig for forbrukerne å finne frem til de beste tilbudene, forteller Blomseth.

Har har merket at det helt klart er et behov for denne type tjenester.

- Det er jo flere og flere som sier nei takk til uadressert reklame i postkassen. Forskjellige prissammenligningstjenester på nettet er også blitt mer populært, men disse viser i all hovedsak bare priser og tilbud i nettbutikker, sier Blomseth.

Han forteller at ukensreklame.no har hatt stor vekst det siste kvartalet – og det uten hjelp fra annen «markedsføring» enn jungeltelgrafen.

- Mest mulig komplett

Det varierer noe hvor komplette tilbudsnettsidene er, altså hvor mange av tilbudsavisene de har liggende ute på nettsiden. For ukensreklame.no er det et mål å å kunne levere en komplett tilbudsoversikt over de beste tilbudene hver uke.

Blomseth har tenkt å satse enda mer på nettsiden fremover, og det tenker han blant annet å gjøre ved at butikkene kan betale annonsekroner for å få sine tilbud mer synlige på siden.

- Men tilbudene må være gode også, for at vi skal profilere dem ekstra hos oss, sier Blomseth.

Dagligvarer og elektro mest pop

Brukerne av nettstedet er klart mer interessert i tilbud fra noen bransjer enn andre.

- Bransjesidene for dagligvare og elektroprodukter har dobbelt så mange treff som mange av de andre bransjene. Også byggevare-tilbud er det en del som er interessert i, kan Blomseth fortelle.

Nei takk til reklame

Dersom du vil slippe reklame i postkassen, må du sette opp et klistremerke med «Nei takk til reklame» på postkassen din. Dette får du blant annet på Posten eller gjennom organisasjoner som Grønn hverdag.