Søk SmartePenger SearchDisplay a modal window with a form that allows searching across Smartepenger website

Nesten 11.000 tok kontakt med Forbrukerrådet om rettigheter ved bilkjøp i fjor. Dermed topper bilkategorien henvendelsesstatistikken for 2011. Men også smurfebær lagde trøbbel i fjor.

Bilkjøp topper - som vanlig - statistikken over hvilke områder Forbrukerrådet får flest henvendelser om.

Hele 10.922 personer kontaktet i fjor Forbrukerrådet med spørsmål rundt kjøp og salg av bil, og disse henvendelsene utgjorde om lag 10 prosent av det totale antall henvendelser.

100.000 med forbrukerspørsmål

Totalt fikk Forbrukerrådet 102.934 henvendelser fra forbrukerne i 2011, og det var en økning på 3 prosent fra 2010.

Merk at statistikken altså omfatter alle henvendelser, og ikke bare rene klagesaker. Forbrukerrådet får også henvendelser fra personer som ønsker svar på forbrukerrettigheter før de kjøper noe, eller skal inngå en avtale.

Det kommer også en del spørsmål fra forbrukere som lurer på hvordan man bytter forsikringsselskap eller bank.

Her er hele topplisten:

Handel mellom privatpersoner

I mange av henvendelsene, særlig på områdene kjøp og salg av bil og båt, dreide det seg om handel mellom to privatpersoner.

Men ifølge Forbrukerrådet trenger det ikke å oppstå vanskeligheter selv om det er to amatører som skal avtale et kjøp.

Skal du kjøpe eller selge privat, bør du ta utgangspunkt i disse rådene:

  • Ikke kjøp en brukt vare usett, og ta deg tid til å undersøk varen skikkelig.
  • Alle avtaler må gjøres skriftlig. Bruk kontrakt, og skriv hva slags stand tilstanden var i ved salget. På Forbrukerrådets nettsider finner du mange standardkontrakter.
  • Benytt sikker betaling. Altfor mange overfører penger før de har sett varen. Ofte har de store nettportalene som for eksempel Finn.no sikre betalingsordninger som Paypal eller Payex.

Dyre smurfebær

Forbrukerrådet merket tydelig at smarttelefonen har gjort sitt inntog for alvor, det var i kategorien innholdstjenester Forbrukerrådet så den største økningen i antall henvendelser.

Direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, trekker spesielt frem «In-App Purchases», eller «Kjøp i program» som problematisk for enkelte grupper i 2011.

Slike tjenester innebærer at kunder som har lastet ned gratis spill og andre applikasjoner, blir oppfordret til å kjøpe virtuelle produkter inne i ulike spill og applikasjoner. For de fleste dreier dette seg om små beløp som man nesten ikke legger merke til.

– Men låner man bort smarttelefonen sin til en ivrig, spillegal femåring, kan det gå galt, sier Flønes.

Noen uheldige foreldre, som hadde barn som likte å spille smurfespill på smartmobilen, opplevde nemlig å få mobilregning på flere tusen kroner. Årsaken var at barna kjøpte smurfebær i spillet, og disse, viste det seg, måtte man betale for med ekte penger.

Meglet i over 5000 saker

Forbrukerrådet meglet i 5200 klagesaker i fjor, og 75 prosent av sakene ble løst med Forbrukerrådets hjelp. Resten av sakene ble sendt videre til Forbrukertilsynet.

– Vi er også avhengige av å ha næringsdrivendes tillit, og mange av sakene gikk også i selgers favør, sier Flønes.