Bråbremsing før du kjører inn i garasjen kan forhindre rust og spare deg en dyr verkstedregning.
De fleste moderne biler har bremseskiver som ligger helt åpne for sprut fra veibanen. Dermed legger veisaltet seg på skivene som etterhvert ruster i stykker. Særlig er bakre bremseskiver utsatt.
-Norsk vintermiljø med mye veisalting vil normalt ruste i stykker bremseskivene ved om lag 100.000 kilometer i kjørelengde. Men mange bileiere opplever dette lenge før, særlig på bakbremsene, sier Dag Edvardsen, teknisk konsulent hos NAF.
Årsaken er den ujevne bremsebelastningen.
-Bremsene foran utgjør 60 til 70 prosent av bremsekraften. Det bidrar til friksjonsvarme på bremseskivene foran og til å fordampe fuktigheten. Skivene bak har ikke samme belastning og er ofte fuktige når bilen parkeres i garasjen. Dermed utvikles rusten over tid, sier Edvardsen.
Nye bremseskiver inkludert mekanikerjobben koster 3.000-7.000 kroner pr aksling (to hjul, f.eks bak, utgjør en aksling), ifølge NAF.
Bremseskivene er altså den blanke runde skiven som bremseklossene klemmes mot under bremsing. Du skimter dem gjennom åpningene i felgen.
Bør bremse før garasjen
Flere tiltak kan holde unna rustangrepet, i alle fall utsette det lengst mulig.
-Ved maskinvask bør man benytte underspyling om vinteren. Men det alene er gjerne ikke nok. Det beste er høytrykkspyler som må brukes med omhu. Ikke spyle for tett på da for stort vanntrykk kan løsne tetninger og mansjetter. Spyl inn mellom åpningene i felgen slik at all salt og slam fjernes, sier Edvardsen.
Edvardsen har også et enkleste råd som dessuten er gratis.
-Selv om du spyler tilføres det gjerne nytt salt mens man kjører. Derfor er det uansett viktig å bråbremse av og til for å igangsette bakbremsene og gjøre dem litt varme. Gjør gjerne en overdreven nedbremsing før du kjører inn i garasjen, råder Edvardsen.
Han presiserer at dette må gjøres under trygge trafikale forhold, blant annet påse at ingen bil er rett bak.
Også et forsiktig drag i håndbrekket under kjøring kan rense og varme bremseskivene bak. Men ikke alle biler har håndbrekk på bakhjulene. Noen har brekk på forhjulene, mens noen har andre tekniske løsninger.
Oppsummert:
- Vask bilen oftere om vinteren enn sommeren. Ved maskinvask, benytt underspyling.
- Spyl under hjulbuene og direkte på bremseskiven. Spyl gjennom åpningene i felgen, men ikke får nært.
- Brems kraftig av og til, og gjerne før du parkerer bilen for dagen.
- Lusekjøring bidrar til rustne bremseskiver siden bremsebehovet da blir mindre
Påstår for lite bremsing er «feil bruk av bilen»
Det store spørsmålet er om rustne bremseskiver er innenfor reklamasjonsretten og/eller garantien. Forbrukerkjøpsloven gir deg fem års reklamasjonsrett på fabrikasjonsfeil. Slitasje og brukerfeil faller utenfor. Det må man betale selv. Bilbransjen påstår at rustne bremseskiver er brukerfeil, at man har bremset for lite.
Smarte Penger mener denne tolkningen er høyst tvilsom. Bremseklosser er slitasjedeler, mens bremseskivene ikke i samme grad er en slitasjedel. Bremseskivene skal vare lengre enn bremseklossene. Når bremseskivene må skiftes før bremseklossene er utslitt, er bileier uten skyld, mener Smarte Penger. At bileier må bremse i den hensikt å hindre rustdannelse, kan neppe ansees som et normalt brukerkrav. Dersom det ikke står noe om bremsekrav i instruksjonsboka som fulgte med bilen, er det tvilsomt om forhandler ville vunnet frem ved en rettstvist på dette.
Om bilforhandleren står på sitt, kan du klage saken inn til Forbrukerrådet. Dersom forhandleren fortsatt ikke gir seg, er det ingen annen vei utenom enn å betale.
Kalkulatorer:
Beregn årlige bilkostnader for nybil
Du kan enten velge automatisk kostnadsberegning eller velge egne tall for flere av postene.