Det er fortsatt mulig å prute litt på nybil. Men aller mest sparer du på å time inn forhandlerens kampanjetilbud.
Timing er den viktigste faktoren når du skal gjøre et godt nybilkjøp. Er det slik at du bare må ha ny bil innen fire måneder, kan du gå glipp av rabatter på 25.000-30.000 kroner. Rabattene sitter som løsest når modellen har mistet litt av nyhetens interesse. Første året modellen er ny, selger den «seg selv» og behøver ikke drahjelp av kampanjetilbud. Er modellen populær, kan dette også gjelder i modellens andre år.
De påfølgende årene kan du derimot forvente kampanjetilbud med varighet i noen måneder. Siste året før modellen skiftes ut med ny, er rabattene størst.
Med rabatt mener vi her utstyrspakker som følger gratis med. Typisk kan slik pakker inneholde flere av følgende elementer: xenonlys, vinterdekk, metallic lakk, navigasjon og aluminiumsfelger.
Selv om det er fabrikken eller importøren som betaler for utstyrspakken, er gjerne forhandleren mer gjerrig med ytterligere rabatter i en slik periode. Da er det særlig din innbyttebil som prisforhandlingene dreier seg om og ikke nybilen du skal kjøpe.
Utgående modell har større verdifall
Den utgående modellen vil oppleve et større verdifall i bruktmarkedet enn den nye da den raskt får status som «den gamle modellen». Beregninger Smarte Penger har utført, viser likevel at det mest økonomiske er å velge utgående modell dersom rabattene er saftige nok, bør være mer enn 30.000 kroner. Men du må huske å ta med den nye modellens utstyrsnivå i vurderingen. Det kan hende den nye modellen har finesser som likevel gjør den til et greit valg.
Dyrt å være lojal mot ett merke
Er du av typen som «venter med å bytte bilen til den nye Passaten kommer», vil du neppe gjøre bilkupp. Er du åpen for andre merker enn din favoritt, er muligheten mye større for å gjøre et godt kjøp av to årsaker.
1) Det er faktisk store prisforskjeller mellom ganske like modeller innenfor samme segment. Noen modeller er bedre priset. Årsaken kan være at fabrikken har ligget i forkant med utvikling av motor, en motor med lave utslipp som gir lave bilavgifter og gjerne en lettere motor som også gir lavere vektavgifter.
2) Sjekker du flere merker er sjansen bedre for at minst en av forhandleren har kampanjetilbud med utstyrspakker til en verdi av 20.000-30.000 kroner inkludert i prisen.
Innbyttebilen er beste prutningsmiddel
Det er en sannhet med modifikasjoner at du alltid vil oppnå best salgspris ved å selge bilen selv fremfor å bytte den inn hos forhandler. Ofte kan du oppnå bedre pris hos forhandler. I det minste bør du be om en opsjon på pristilbudet, slik at du kan forsøke å selge bilen selv mens du venter på nybilen som er bestilt.
Men du bør oppnå en bedre pris enn noen få tusenlapper for å forsvare et privat salg. Fordelen ved å selge til en profesjonell part er at du er så godt som forsikret mot krangler i ettertid. Bilforhandler er proff og kan derfor vanskelig komme i ettertid å si at han ikke skjønte et bilen hadde en eller annen feil. Forhandleren har tross alt gjennomgår den svært grundig ved verdifastsettelsen.
Innbytteprisen spriker mye mellom forhandlerne. Regn med 15.000-20.000 i forskjell. Sjekk derfor prisen hos minst tre forhandlere, dvs hos de forhandlerne som selger modellen du har bestemt deg for å kjøpe. Her er det mye å spare.
Les andre råd:
Forhandle deg til rabatt på bruktbilkjøpet
Dette sparer du på å gå ned en bilmodellklasse
Slik får du mest igjen for bilen din
Kalkulatorer:
Beregn kostnaden - nybil versus bruktbil
Viser totalkostnaden ved bilbruk.
Så mye koster en større bilmodell
Sammenlign den årlige bilkostnaden mellom to ulike modellstørrelser, gjerne av samme merke.
Privatleie versus å eie bilen selv
Privatleie av bil, også kalt langtidsleie, leasing eller privatleasing. Finn hva som lønner seg av å eie bilen selv, eller privatleie den i 3 år. Husk imidlertid at det billigste alltid vil være å eie bilen selv i mer enn 3 år. Privatleie er låst til bare 3 år, de dyreste årene i bilens levetid.