Her er 14 områder der du kan spare drivstoff.
Du kan spare drivstoff på mange områder. Til sammen kan det bli noe ut av det sett på årsbasis.
Her er det først og fremst tenkt på fossildrevne biler. Mesteparten gjelder også for elbiler, men sparepotensialet blir ikke så høyt.
1. Skiboks
Ved 80 km/t gir skiboksen 11 prosent høyere forbruk, ifølge den tyske bilorganisasjonen ADAC, som er den tyske utgaven av NAF. Også et skistativ øker forbruket, men godt under halvparten av en takboks. Kjører du med skiboksen på taket hele vinteren kan du forvente en økning i drivstofforbruket på 610 kroner. En langtur på 600 km koster normalt 40-60 kroner avhengig av hastighet og om man har diesel- eller bensinmotor.
Kjører du omkring i nærmiljøet i 50-sone betyr skiboksen minimalt for drivstofforbruket. Luftmotstanden øker nemlig med kvadratet av farten. Dobles farten, firedobles luftmotstanden. Men skal du på langtur på europaveien bør du ta den av dersom du ikke bruker den. Velg også en smalere skiboks, særlig bør den være smalere i forkant og den bør være montert så lavt ned mot taket som mulig.
2. Hastigheten
Forbruket øker markant ved høye hastigheter. Man skal jo uansett holde seg på fartsgrensen, men ligger du godt over i høye hastigheter, for eksempel i 100-sone, øker forbruket. Har du kjørecomputer, kan du sjekke «instant» forbruk i ulike hastigheter.
3. Dekktrykk
For slapt lufttrykk i dekkene øker rullemotstanden (og sliter på dekkene) og dermed drivstofforbruket. Drøyt fem prosent økning, viser beregninger fra Sverige. Riktignok vil et dekktrykk litt over anbefalt grense gi enda lavere rullemotstand og lavere forbruk. Men det kan øke dekkslitasje litt og redusere veigrepet en smule.
Du bør ha 10 prosent mer luft i vinterdekkene enn i sommerdekkene. Dette fordi vinterdekkenes mykere gummi er mer ømfintlige for lavt lufttrykk.
Dekktrykk må sjekkes når de er kalde, ikke rett etter en kjøretur.
4. Dekk med lav rullemotstand
Det er mulig å kjøpe dekk med lav rullemotstand. Elbiler og hybridbiler benytter seg av slike. Et EU-merke for dekkforskrifter uttrykker rullemotstand i klassifiseringer, fra A til G, hvor A er best. Pass likevel på at dekket er av god kvalitet når det gjelder veigrep. Å spare noen prosent drivstoff veier lite opp mot trafikksikkerheten. NAF publiserer årlig test av sommerdekk og vinterdekk.
5. Se fremover
Planlegg kjøringen. Ikke kjør med høy fart inn mot lyskrysset, og så bli like overrasket hver gang at det skifter til rødt med påfølgende bråbrems. Planlegg bedre så kan bilen rulle mot krysset under å bruke gassen. Unngå rykk-og-napp-kjøring. Akselerasjoner øker forbruket.
6. Ikke ligg for tett
Ligger du tett opp i bakenden på bilen foran, øker forbruket. Særlig gjelder dette på motorveien med tett trafikk. Det tvinger deg nemlig til flere små oppbremsinger. I tillegg øker spruten av smågrus på bilen din. Forhandlere kan ofte se om sjåføren er en rompekjører fordi lakken på panserets fremkant er slitt av sand og grus. Da blir det fratrekk i innbytteprisen og forhandleren blir skeptisk til om den aggressive kjørestilen har gitt ekstra slitasje på bilen. Husk 1001-1002-1003-regelen.
7. Høyt gir
Hovedregelen er å holde et høyt gir, særlig gjelder dette dieselbiler. Høyt gir=høyt tall på giret. Og altså lavt turtall. Ofte er det mer økonomisk å holde seg i femtegiret når man tror at fjerdegiret er nok. Sjettegiret er ikke forbeholdt motorvei. Det kan med fordel benyttes oftere for de fleste. Har du gir-veileder på dashbordet, bruk den.
8. Motbakker
Akselerasjon i motbakker sluker drivstoff. Forsøk å få med deg farten før bakken begynner.
9. Nedoverbakker
Forbruket er lavere ved å bremse på girene i nedoverbakker enn å rulle med kløtsjen inne. Med motorbremsing stenger du nemlig av drivstofftilførselen, i alle fall ned til omlag 1.500 omdreininger. Og for all del, ikke glem å gire opp i svakt hellende nedoverbakker. Glemmer man seg bort, må man i stedet tråkke hardere på speeden med høyere turtall som resultat.
10. Service
Slitte tennplugger, filtre og gammel olje, øker forbruket. Derfor er det viktig å følge servicen.
11. Klimaanlegget
Klimaanlegget øker faktisk forbruket litt. Men dette er neppe noen stor kostnad i Norge.
12. Motorvarmer
En kald motor bruker mer drivstoff. Særlig bruker dieselmotoren lang tid på å bli varm. En motorvarmer med tidsur som kobler seg inn om lag en time før du skal kjøre forvarmer motoren. Spart drivstoff utgjør mer enn merkostnaden av strømmen til oppvarmingen.
13. Akselerering
Det lønner seg å akselerere raskt, uten at du trykker gasspedalen mer enn omtrent halvveis inn.
14. Vekt
Ikke kjør rundt med unødvendig vekt. Dette øker forbruket strengt tatt fra første kilo.
15. Cruise-kontroll
Bruk cruise-kontrollen på motorveien. Å holde jevn fart gir lavere forbruk.
Dette sparer du per år ved å redusere drivstoff-forbruket
Dette kan du spare ved å redusere forbruket med 4 til 10 prosent, og kjører 10- til 20.000 km i året. Det er forutsatt en drivstoff-kostnad på 20 kroner.
Km | 4% | 7% | 10% |
10 000 | 560 | 980 | 1 400 |
15 000 | 840 | 1 470 | 2 100 |
20 000 | 1 120 | 1 960 | 2 800 |
Se også:
Slik får du rabatter på drivstoff
Drivstoffrabatter via foreninger og organisasjoner
Bruk en egen søkefunksjon på Smarte Penger til å finne smarte råd og valg.