Alle biler som blir tatt inn i landet blir belastet med engangsavgifter. Dette er avgiftene som gjelder for personbiler.
Avgiften beregnes på grunnlag av de kjøretekniske data som er lagt til grunn ved motorvognens godkjenning etter vegmyndighetenes regelverk.
For motorvogner som er godkjent etter testsyklusen WLTP (Worldwide Harmoniced Light Vehicles Test Procedure) skal CO2-komponenten beregnes på grunnlag av WLTP verdien.
For motorvogner som er godkjent etter testsyklusen NEDC (New European driving Cycle) skal CO2-komponenten beregnes på grunnlag av NEDC-verdien. Denne verdien skal multipliseres med 1,24 i avgiftsgruppe a og j, og med 1,22 i avgiftsgruppe b.
Dersom det ikke fremgår om motorvognen er testet etter NEDC eller WLTP, beregnes CO2-komponenten etter beregningsmåten for
- WLTP dersom motorvognen er førstegangsregistrert i utlandet 1. september 2018 eller senere, eller ikke tidligere er registrert i utlandet
- NEDC dersom motorvognen er førstegangsregistrert før 1. september 2018.
Dette består engangsavgiftene av
Når nye biler importeres blir det for de aller fleste personbiler avgiftsbelagt ut fra følgende komponenter:
- Vektavgift for alle typer bil
- Vektavgift for fossilbiler
- Co2-avgift
- NOX-avgift
Biler som ikke er nye, får en reduksjon i avgiftene ut fra alder. Les mer om avgifter ved bruktbilport.
Det er noen kjøretøy der det ikke oppgis CO2-utslipp, eller det er uegnet. Det gjelder for vare- og lastebiler, der avgiften skal beregnes etter slagvolumet. I tillegg må slagvolumet brukes på en del kjøretøy som ikke er produsert for det europeiske markedet, der CO2-utslippet ikke er målt på samme måte.
Avgiftene for 2024
I tabellen under har vi satt opp satsene som gjelder for engangsavgiftene.
Vektavgiften er delt inn i fem vektklasser. For de første 500 kg er det ingen avgifter. For hver kilo over 1.500 kg koster det 262,46 kroner. Denne avgiften er det bare fossilbiler som blir belastet med.
I tillegg ble det i 2023 innført en ny vektavgift som gjelder for både elbiler og fossilbiler. Denne avgiften er i 2024 på 12,98 kroner per kilo ut over 500 i egenvekt på bilen.
For co2-utslipp er det egentlig 7 klasser, hvorav to er et rent fratrekk. Hvis bilen slipper ut under 70 gram per kilometer gis det et fradrag som gir en negativ avgift. Men de totale avgiftene (eks vrakpant) kan ikke bli under null. CO2-avgiften har blitt en viktigere og viktigere komponent de siste årene.
Satsene for engangsavgifter
Dette er de gjeldende satsene for angangsavgifter på bil.
Vektavgift for alle biler | |||
0-500 kg | 0 | ||
501 kg - | 12,98 | ||
Vektavgift for fossilbiler | |||
0-500 kg | 0 | ||
501-1200 kg | 28,98 | ||
1201-1400 kg | 72,22 | ||
1401-1500 kg | 225,68 | ||
over 1500 kg | 262,46 | ||
CO2-avgift, kr/(g/km) | |||
0-70 g | 0 | ||
71-118 g | 1402,64 | ||
119-156 g | 1571,81 | ||
157-226 g | 3050,96 | ||
Over 226 g | 4886,87 | ||
fradrag mellom 50-70 g | 887,13 | ||
fradrag under 50 g | 1043,72 | ||
NOX-utslipp | |||
Kr pr mg/km | 83,38 |
Du kan også beregne avgiftene med Engangsavgifts-kalkulatoren.
Eksempler på engangsavgifter på bil
Her har vi tatt med en del eksempler på hvor mye avgiften blir. For eksempel vil en fossilbil som veier 1.300 kg få en vektavgift på 27.508, pluss 10.384 kroner (som gjelder for alle). Ved et utslipp av co2 på 130 gram per km, gir dette en avgift på 86.188 kroner. Samlet vil disse avgiftene være på 124.080 kroner.
Her er noen eksempler på hva avgiften blir:
Vektavgift for alle biler | |||
1000 kg | 6 490 | ||
1300 kg | 10 384 | ||
1450 kg | 12 331 | ||
1600 kg | 14 278 | ||
1800 kg | 16 874 | ||
2000 kg | 19 470 | ||
2500 kg | 25 960 | ||
Vektavgift for fossilbiler | |||
1000 kg | 14 490 | ||
1300 kg | 27 508 | ||
1450 kg | 46 014 | ||
1600 kg | 83 544 | ||
1800 kg | 136 036 | ||
CO2-avgift, kr/(g/km) | kr | ||
30 g/km | -38 617 | ||
70 g/km | 0 | ||
110 g/km | 56 106 | ||
130 g/km | 86 188 | ||
160 g/km | 140 738 | ||
190 g(km | 232 267 | ||
220 g(km | 323 796 | ||
NOX-utslipp | |||
30 mg/km | 2 410 |
Merverdiavgift
Merverdiavgiften skal betales med 25 prosent av taxfree prisen. Denne skal inkludere utgifter til forsikring og frakt for å få den til grensen.
Engangsavgiftene blir altså ikke belagt med merverdiavgift. Hvis utsalgsprisen på en bil er 500.000 kroner, vil derfor ikke merverdiavgiften være 100.000 kroner. Hvis engangsavgiftene utgjør 200.000 kroner av totalprisen, blir merverdiavgiften 20 prosent av 300.000 kroner, det vil si 60.000 kroner.
Les mer om bilavgifter:
Kalkulatorer:
Engangsavgifts-kalkulator
Kalkulatoren beregner hvilke avgifter som en ny bil blir belastet med. Her ser du størrelsen på de forskjellige engangsavgiftene. Disse er vektavgift, motoreffektavgift og co2-avgift (eventuelt slagvolumavgift). I tillegg kommer merverdiavgiften.
Bilavgifter ved bruktbilimport
Beregn hvilke avgifter en bruktimportert bil blir belastet med. Avgiftene henger sammen med importprisen, alder, vekt, co2-utslipp (eventuelt slagvolumet).
Andre nyttige kilder:
Engangsavgifter bil
Informasjon fra Skatteetaten.