Verdifallet utgjør bilens største kostnad, særlig det første året, enten bilen er kjøpt ny eller brukt.
Verdifallet utgjør bilens største kostnad. Verdifallet er i de aller fleste tilfellene størst det første året. For en nybil kan du forvente 20 prosent første året. Deretter om lag 14 prosent av bruktprisen fra det andre året, synkende til 10 prosent det sjette året. Og fra den sjette året 10 prosent årlig.
Se også:
Verdifallet har vi hentet fra samme database som bruktbilhandlerne benytter når de skal verdsette bruktbiler de tar inn, nemlig Rødboka AS.
Her finner du liste over utstyret som reduserer nybilens verdifall.
Så mye utgjør verdifallet
Når du skal kalkulere det årlige verdifallet har vi laget en tabell som kan brukes som en gjennomsnittsmal for fallet. Når du skal beregne verdifallet, er det verdifallet i forhold til hva du selv kan selge bilen for som det skal tas utgangspunkt i. Du kan ikke ta utgangspunkt i hva en bilforhandler selger bilen for. Denne prisen er høyere enn det du vil få for bilen din.
Det prosentvise fallet er her oppgitt i forhold til verdien av bilen året før.
Dette eksemplet gjelder for en ny bil som koster 400.000 kroner: Her er det forutsatt at første års verdifall er på 20 prosent. Etter tre år er det samlede verdifallet blitt 40 prosent, altså at bilverdien er 60 prosent av nyverdien.
Nybil, verdifall:
Verdifall i prosent | ||
År | Mot året før | Mot pris som ny |
År 1 | 20% | 20% |
År 2 | 14% | 31% |
År 3 | 13% | 40% |
År 4 | 12% | 47% |
År 5 | 11% | 53% |
År 6 | 10% | 57% |
Verdifall for nybil til 400.000 kroner | ||
År | Kr per år | Kr samlet |
År 1 | 80 000 | 80 000 |
År 2 | 44 000 | 124 000 |
År 3 | 35 000 | 159 000 |
År 4 | 28 000 | 187 000 |
År 5 | 23 000 | 210 000 |
År 6 | 19 000 | 229 000 |
Bruktbil, verdifall:
Dette eksemplet gjelder for en fire år gammel bil. Forskjellen fra en ny bil er at verdifallet første år er litt lavere. Til gjengjeld må du betale omregistreringsavgift ved kjøp av bruktbil. Dessuten kjøpes de fleste nyere bruktbiler gjennom forhandler pga garantiene. Forhandlerens avanse kommer på toppen og utgjør et ekstra verdifall første år, i tillegg til omregistreringsavgiften.
Verdifall i prosent | ||
År | Mot året før | Mot pris som ny |
År 1 | 17% | 17% |
År 2 | 11% | 26% |
År 3 | 11% | 34% |
År 4 | 11% | 41% |
År 5 | 11% | 47% |
År 6 | 10% | 52% |
Verdifall for bruktbil til 240.000 kroner | ||
År | Kr per år | Kr samlet |
År 1 | 40 000 | 40 000 |
År 2 | 22 000 | 62 000 |
År 3 | 19 000 | 81 000 |
År 4 | 17 000 | 98 000 |
År 5 | 15 000 | 113 000 |
År 6 | 12 000 | 125 000 |
Se også:
Utstyret som reduserer nybilens verdifall.
Skal du kjøpe ny eller brukt bil?
Kjøp av bruktbil -teknisk stand
Kjøp av bruktbil - gunstig kilometerstand
Kjøp av bruktbil - slik går du frem
Kalkulatorer:
Bilkostnadskalkulator ny bil
Kalkulatoren hjelper deg til å beregne de årlige utgiftene på bilen. Her finner du felter for alle kostnadskomponenter på bil.
Bilkostnadskalkulator brukt bil
Viser totalkostnad og alle kostnadskomponenter på bilbruken for brukt bil.
Bilkjøpskalkulator
Kalkulatoren gir deg en modell for å kunne sammenligne et nybilkjøp, med kjøp av en tilsvarende brukt.
Bildelingskalkulator
Kalkulatoren beregner hva du kan spare på å gå inn i et bilkollektiv, i stedet for å eie bilen selv.
Bilmodellvalgkalkulator
Kalkulatoren gir deg svaret på hvor mye du kan spare på gå ned én bilmodellklasse.
El-bil kalkulator
Sammenligner kostnadene ved å eie en el-bil mot en vanlig bil.
Privatleie av bil - kalkulator
Kalkulatoren sammenligner kostnadene ved å leie eller eie bilen over en treårsperiode.
Finn billigste bilån
Billånkalkulatoren inneholder «ekte» billån. Det vil si lån med pant i bilen. Kalkulatoren oppgir effektiv rente for billån med egenkapitalandel på 35 prosent, 20 prosent og null egenandel.