Elbiler har fortsatt en rekke økonomiske fordeler knyttet til seg, men de er i ferd med å svekkes.
Her har vi sett på hva som kostnadsmessig skiller elbiler fra bensin- og dieselpriser. Andre positive eller negative forhold tas ikke opp her.
Når vi skal sammenligne elbiler mot bensin- og dieselbiler er det tre hovedpunkter vi kan se på:
- Økonomiske fordeler for elbiler
- Forutsetninger om verdifall
- Driftskostnader
Økonomiske fordeler med elbil
Det er en rekke økonomiske fordeler som er gitt til elbiler. Noen har blitt svekket, andre vil holde seg i noen år til.
De økonomiske fordelene gjør både at elbilene er mye billigere enn de ellers ville vært, og får et lavere kostnadsnivå.
Merverdiavgift
Elbiler er fritatt for mva ved innføring til landet. Koster bilen for eksempel 300.000 kroner inn til landet, ville den ellers blitt belastet med 75.000 kroner i mva. Fra 2023 skal det betales merverdiavgift på den delen som ligger over 500.000 korner.
En bil som koster 600.000 kroner må det betales mva av 100.000 kroner, det vil si 25.000 kroner.
Engangsavgifter
Elbiler var fritatt for engangsavgift ved innføring av biler. Det skal bare betales vrakpantavgiften (2400 kroner) ved innførsel. Hvor mye bensin og dieselbiler skal betale varierer enormt. Det kan bli flere hundre tusen for biler med høy vekt og/eller høyt co2-utslipp.
Fra 2023 er det innført en egen vektavgift som skal betales av alle personbiler. Denne vektavgiften er 12,08 kroner per kg ut over de første 500 kg av bilens vekt.
Trafikkforsikringsavgift
Elbiler betaler nå noe mer i trafikkforsikringsavgift enn fossildrevne. Satsen er 3.176 kroenr for elbil, og 2.774 for fossildrevne.
Parkering
Bonussystemet på bilforsikring gir rabatt på både kaskoforsikringen og ansvarsforsikringen i bilforsikringen.
Bonus på bilforsikring er en rabatt for skadefri kjøring i forsikringsåret. Toppbonusen er 75 prosent, men i noen selskaper kan du velge mellom 75 prosent eller 80 prosent. Hvis full pris på bilforsikringen er 30.0000 kroner, vil du med 75 prosent bonus betale grovt regnet omtrent 7.500 kroner. Det er nemlig deler av premien som du ikke får bonus på (gir heller ikke bonustap).
Bonussystemet på bilforsikring
Du får 10 nye bonusprosenter hvert eneste skadefrie år helt til du når 70 prosent bonus. Du står på 70 prosent i tre eller fem år, før du rykker opp til 75 prosent. Etter tre til fem nye år med 75 prosent bonus, kan du velge om du vil bli stående eller fortsette opp til 80 prosent (i noen selskaper). Når du har 75 prosent på sjette året vil du ved en skade bare settes ned til 75 prosent 1.år, altså ikke noe bonusnedrykk. For de få som har 80 prosent valg settes du ned 10 prosent, til 70 prosent bonus ved skade.
Ved en skade rykker du ned 10 prosent ved første forfall etter skaden. Det betyr at bonusen er 20 prosent lavere enn den eller ville vært. Hvis du for eksempel har 60 prosent bonus vil du får 70 prosent bonus ved neste forfall. Ved skade rykker du i stedet ned til 50 prosent bonus.
Bonusen du har gjelder i tre år, hvis du i denne perioden ikke har hatt noen bilforsikring. Deretter vil den i utgangspunktet nulles ut. Har du for eksempel hatt firmabil vil du kunne få en bekreftelse på at du har kjørt skadefritt i disse årene. Du vil også kunne forhandle deg til minst den samme bonusen du hadde rett til. Dessuten gis det startbonuser på 20 til 60 prosent.
Startbonus på bilforsikring
De fleste av forsikringsselskapene stiller også opp med en startbonus for nye forsikringer. I stedet for å begynne på 0 prosent, får du stort sett 60 prosent bonus med en gang. Men det er litt ulik praksis for de helt unge bilistene. Noen av selskapene legger på premien, mens andre har høyere egenandeler.
Her kan du se en oversikt over hvilken startbonus de forskjellige forsikringsselskapene tilbyr.
For bil nummer du får du også normalt 6 prosent startbonus.
Tap av bonus
Når vi snakker om bonustap er dette en senket rabatt, som gjør at den fremtidige prisen på bilforsikringen øker.
Se også: Dette koster bonustapet deg i de forskjellige forsikringsselskapene
Hvis du får skylden for en skade, mister du bonus på bilforsikringen din. Det vanlige er at du året etter at skaden inntraff skulle hatt 10 prosent økning i bonusen, i stedet blir du satt ned med 10 eller 30 prosent. Forskjellen er 20 eller 40 prosentpoeng.
Men det er ikke bare det første året etter at du har hatt en skade premien blir dyrere. Du drar med deg et tap flere år fremover. Har du en bonus på 50 prosent bonus får du 40 prosent neste år, i stedet for 60 prosent. Neste år rykker du opp fra 40 til 50, men egentlig skulle du hatt 70 prosent. Det totale bonustapene består av alle årene som du har lavere bonus enn om du ikke hadde hatt skaden
Grovt sett kan vi dele bonustrappen inn i gammelt system og nytt system. Det var altså bonusnedrykket som var mye større fra 70 prosent og nedover.
Slik er nedrykkene i det som de aller fleste forsikringsselskapene bruker i dag.
%-bonus før skade | Nedrykk | Tap neste år | |
0% | 10% | 20% | |
10% | 10% | 20% | |
20% | 10% | 20% | |
30% | 10% | 20% | |
40% | 10% | 20% | |
50% | 10% | 20% | |
60% | 10% | 20% | |
70% ( 1, 3 eller 5 år) | 10% | 10% | |
75% (3, eller år) | 5% | 5% | |
75% (fra 4. eller 6. år) | 0% | 0% |
Bilforsikringsbonus-kalkulator
Du kan beregne det fremtidige tapet ved bilforsikringsbonus-kalkulatoren.
Beregn bonustapet ditt med bilbonuskalkulatoren.
Du kan tape bonus selv om du ikke har skyld
Du kan tape bonus selv om du ikke er skyld i skaden. Dette gjelder hvis noen har begått hærverk på bilen din. Eller kjører på, eller lager skade når du står parkert et sted.
Ved disse skadene mister du ikke bonus
Det er en rekke skader som ikke gir bonustap. Dette gjelder for:
- Brann
- Tyveri
- Glass
- Redning (veihjelp)
- Maskinskade
- Skade ved påkjørsel av dyr og dette er meldt til politi/viltnemnd
- Naturulykker i henhold til Naturskadeloven
Til gjengjeld får du heller ikke redusert prisen med bonusen på disse delforsikringene. Det vil derfor være en god prosentandel av premien som det ikke gis bonus på.
Les mer om bilforsikring:
Dette koster bonustapet deg i de forskjellige forsikringsselskapene
Dette får du i startbonus i forsikringsselskapene
Hjelpeverktøy når du har fått et forsikringstilbud
Slik finner du den beste bilforsikringen
Kalkulatorer:
Bilbonuskalkulator
Kalkulatoren hjelper deg til å beregne den fremtidige verdien av bonustapet, hvis du får en bonusnedsettende skade. Denne beregningen hjelper deg også til å finne ut hvor stor egenandel du bør ha på bilforsikringen din.
Egenandelskalkulator
Kalkulatoren beregner hvor stor egenandel det lønner seg å ha på forsikringen.
Elbiler skal maksimalt betale halvparten av standard sats. Hvor mye elbiler skal betale for parkering på kommunale parkeringsplasser bestemmes av hver enkelt kommune.
Fergekostnad
Elbiler skal maksimalt betale halvparten av standard sats.
Bompenger
Elbiler skal fra 2023 ikke betale mer enn 70 prosent av satsene for bensin,- og dieselbiler. Hvor stor rabatten er varierer. I for eksempel Oslo bompengeprisene har elbilene en litt større rabatt enn 50 prosent. Elbilene betaler bompenger i alle de fem største byene.
Firmabil
Elbiler hadde til og med 2022 lavere skatt på når man har den som firmabil. Elbiler fikk da en rabatt på 40 prosent på grunnlaget for inntektspåslaget for firmabil.
Fra 2023 er det ikke lenger noen skattefordel.
Billån
Noen långivere tilbyr lavere rente på billån til miljøvennlige biler.
Omregistreringsavgift
Fra 2023 skal elbiler betale den samme omregistreringsavgiften som andre personbiler.
Dette er de avgjørende postene
Her har vi gjennomgått de viktigste forholdene som skiller elbiler og vanlige biler.
Verdifallet
Hvor mye man kan regne med at bilen faller i pris er en svært viktig del av regnestykket. Dette baserer seg på spådommer, slik at dette er ikke en kostnad som er udiskutabel.
Tidligere var verdifallet på elbiler høyere enn på bensin- og dieselbiler. Nå kan vi ikke generelt forutsette dette. Mange mener stikk motsatt, at elbiler vil holde seg bedre i pris. I våre forutsetninger i sammenligningen har vi tatt en nøytral posisjon.
I sammenligningen har vi forutsatt at verdifall på tre år er 40 prosent, altså at du kan få tilbake 60 prosent av markedsverdien for begge biltyper.
Et annet moment er den tekniske utviklingen på elbiler. Når de utvikler seg videre, kan det bety at markedsverdien av brukte faller mer enn normalt. På den annen side vil også bensin,- og elbiler bli rammet av det samme, fordi det da blir enda mer aktuelt for fler å kjøpe elbil. Kjøpstrenden er også noe som taler til elbilens favør. Det er en stadig større andel som vil ha elbil, og da blir det færre til å kjøpe noen år gamle bensin og dieselbiler.
Batterikapasitet
Batterikapasiteten har tidligere vært en usikkerhetsfaktor. Det vil si hvor lenge batteriet vil holde med en gitt restkapasitet på batteriet. Å kjøpe en ny batteripakke vil være dyrt i de fleste tilfellene.
Slik det ser ut nå er ikke batterikapasiteten noe problem. Undersøkelser har vist at restkapsasiteten har holdt seg meget bra på de bilene som etter hvert har blitt ganske gamle. Nye biler har uansett en batterigaranti.
Energi/drivstoff
Kostnadene til strøm vil bli svært liten for en el-bil, selv om det kjøres langt. I forhold til en vanlig bil vil forskjellene i kroner øke, jo lengre kjøredistansen er.
Fyller du på ladestasjoner kan det bli dyrt å "fylle tanken". For de fleste vil det ikke være så store prosentvise andelen av strømmen som brukes, som betales for på ladestasjoner. Mesteparten vil skje hjemme til en langt lavere pris enn på ladestasjonene.
Når du lader hjemme vil det lønne seg å lade på natten, i og med at prisene i gjennomsnitt vil være lavere da (forutsetter at du har spotprisavtale). Prisene vil kanskje ligge i området 4 til 10 øre lavere på natten, enn når du kommer fra jobben (da de er på sitt høyeste).
Å bruke 2 kroner per kWh som en mellomlangsiktig strømpris kan være en forutsetning, men dette vil kunne variere kraftig. Lader du bilen på ladestasjoner vil strømmen kunne være vesentlig dyrere. Skal du hurtiglade bilen kan det variere fra 4 til 8 kroner per kWh. Da avhenger prisen blant annet av hvilken mottakskapasitet bilen har, hvor mye strøm det er på batteriet, type ladestasjon ol. Jo mer du lader på slike stasjoner, dess høyere blir den gjennomsnittlige strømprisen.
Reparasjoner, service og vedlikehold
Motoren på elbiler er mindre komplisert, slik at dette i gjennomsnitt gir lavere service- og reparasjonskostnader på elbiler.
Elbiler slipper for eksempel å bytte olje, luftfilter, tennplugger og dieselfilter. Elbileiere trenger heler ikke bekymre seg om problemer med gearkasse og clutch, heller ikke registerreimbytter, turbo, og vannpumpe.
Med færre bevegelige deler og høyere driftssikkerhet skal i gjennomsnitt servicekostnaden være lavere på elbiler.
Service-kostnadene er i gjennomsnitt lavere på elbiler enn de er på vanlige biler. Men dette varierer. På elbiler varierer snittkostnaden på service de første årene fra 1000 kroner til nesten 4.000 kroner.
Forsikring
I gjennomsnitt kan vi regne med at forsikringskostnaden vil være temmelig lik.
Elbil-kalkulator
Elbilkalkulatoren sammenligner kostnadene med en «vanlig» mot en elbil. Der kan du endre på en rekke forskjellige kostnadskomponenter, og se hvordan dette slår ut i sluttsummen. Du kan også legge inn tall for hva du må betale for parkering, bompenger og ferge med begge biltypene.
Det er også mulighet for å legge inn kostnad både for hjemmelading, og lading langs veien.
Sammenligning elbil mot vanlig bil
Vi har gjort en sammenligning av elbil mot vanlig bil i to prisklasser. Eksempel 2 ser du under eksempel 1.
Hvor mye en elbileier sparer å bompassering, ferge, og parkering vil være helt forskjellig for den enkelte bileier. I begge eksemplene har vi forutsatt at elbilen har 25 prosent av parkerings- og bompengekostnadene til den vanlige bilen.
Eksempel 1
I det første eksemplet har vi forutsatt at både elbil og vanlig bil koster 500.000 kroner. Kjørelengden er 15.000 km per år, og eieperioden er 3 år.
Det er forutsatt at restverdien på bilen er 60 prosent for begge biltypene.
I det første eksemplet er elbilen klart billigst. Den månedlige kostnaden er 9.380 kroner for en elbil, mot 11.138 kroner for en fossilbil. En forskjell på 1.758 kroner i måneden. Samlet i løpet av de tre årene er forskjellen med disse forutsetningene over 63.000 kroner.
Felles forutsetninger for bilene: | |||
Antall år du eier bilen | 3 | ||
Kjørelengde | 15 000 | ||
Ulike forutsetninger for bilene | Elbil | Fossil | |
Kjøpspris bil | 500 000 | 500 000 | |
Pris per kwh/Drivstoff-pris | 1,5 | 20,0 | |
Kwh per km/Drivstoff-forbruk per mil | 0,20 | 0,60 | |
Restverdi i prosent av nybilpris | 60% | 60% | |
Finansieringskostnad | 6,00% | 6,00% | |
Årlige kostnader: | |||
Trafikkforsikringsavgift | 3 176 | 2 774 | |
Forsikring | 6 000 | 6 000 | |
Dekk | 1 500 | 1 500 | |
Service | 3 000 | 4 000 | |
Reparasjoner | 3 000 | 3 000 | |
Vask, rekvisita, vedlikehold | 3 000 | 3 000 | |
Parkering | 1 000 | 4 000 | |
Bompenger | 2 000 | 6 000 | |
Fergekostnader | 0 | 0 | |
Totale kostnader i hele eieperioden: | |||
Verdifall | 200 000 | 200 000 | |
Restverdi bil | 300 000 | 300 000 | |
Rentekostnad | 56 160 | 56 160 | |
Energikostnad (strøm/drivstoff) | 13 500 | 54 000 | |
Trafikkforsikringsavgift | 9 528 | 8 322 | |
Forsikring | 18 000 | 18 000 | |
Dekk | 4 500 | 4 500 | |
Service | 9 000 | 12 000 | |
Reparasjoner | 9 000 | 9 000 | |
Vask, rekvisita, vedlikehold | 9 000 | 9 000 | |
Parkering | 3 000 | 12 000 | |
Bompenger | 6 000 | 18 000 | |
Fergekostnader | 0 | 0 | |
Sum kostnader 3 år | 337 688 | 400 982 | |
Kostnad per år | 112 563 | 133 661 | |
Kostnad per måned | 9 380 | 11 138 |
Eksempel 2:
I dette eksemplet har vi forutsatt at elbilen koster 500.000 kroner, og den fossile bilen koster 600.000 kroner. Veldig ofte vil en elbil være billigere enn en tilsvarende bensin eller dieselbil.
Her er det ellers forutsatt litt lengre kjørelengde, og høyere kostnad til bompenger og parkering..
Her blir den månedlige kostnaden for elbilen 10.891 kroner i måneden, 14.622 kroner for den fossile. Forskjellen er 3.671 kroner i måneden. Samlet i de tre årene er forskjellen 132.154 kroner.
Bruk elbilkalkulatoren for å sammenligne med dine forutsetninger.
Felles forutsetninger for bilene: | |||
Antall år du eier bilen | 3 | ||
Kjørelengde | 20 000 | ||
Ulike forutsetninger for bilene | Elbil | Fossil | |
Kjøpspris bil | 600 000 | 700 000 | |
Pris per kwh/Drivstoff-pris | 1,5 | 20,0 | |
Kwh per km/Drivstoff-forbruk per mil | 0,20 | 0,60 | |
Restverdi i prosent av nybilpris | 60% | 60% | |
Finansieringskostnad | 5,00% | 5,00% | |
Årlige kostnader: | |||
Trafikkforsikringsavgift | 3 176 | 2 774 | |
Forsikring | 8 000 | 8 000 | |
Dekk | 2 000 | 2 000 | |
Service | 4 000 | 5 000 | |
Reparasjoner | 2 000 | 2 000 | |
Vask, rekvisita, vedlikehold | 3 000 | 3 000 | |
Parkering | 1 000 | 4 000 | |
Bompenger | 4 000 | 10 000 | |
Fergekostnader | 0 | 0 | |
Totale kostnader i eieperioden: | |||
Verdifall | 240 000 | 280 000 | |
Restverdi bil | 360 000 | 420 000 | |
Rentekostnad | 56 160 | 65 520 | |
Energikostnad (strøm/drivstoff) | 18 000 | 72 000 | |
Trafikkforsikringsavgift | 9 528 | 8 322 | |
Forsikring | 24 000 | 24 000 | |
Dekk | 6 000 | 6 000 | |
Service | 12 000 | 15 000 | |
Reparasjoner | 6 000 | 6 000 | |
Vask, rekvisita, vedlikehold | 9 000 | 9 000 | |
Parkering | 3 000 | 12 000 | |
Bompenger | 12 000 | 30 000 | |
Fergekostnader | 0 | 0 | |
Sum kostnader 3 år | 395 688 | 527 842 | |
Kostnad per år | 131 896 | 175 947 | |
Kostnad per måned | 10 991 | 14 662 |
Se også:
Kjøp av bruktbil - sjekkliste for elbiler
Kalkulatorer:
Elbilkalkulator
Kalkulatoren sammenligner kostnadene ved å eie en elbil mot en vanlig bil.
Ladekostnad-kalkulator
Ladekostnaden avhenger av hvor mye du lader bilen hjemme i forhold til hvor mye du lader ute.
Bilkostnadskalkulator ny bil
Kalkulatoren hjelper deg til å beregne de årlige utgiftene på bilen. Her finner du felter for alle kostnadskomponenter på bil.
Bilkostnadskalkulator brukt bil
Viser totalkostnad og alle kostnadskomponenter på bilbruken for brukt bil.
Bilkjøpskalkulator
Kalkulatoren gir deg en modell for å kunne sammenligne et nybilkjøp, med kjøp av en tilsvarende brukt.
Bilmodellvalgkalkulator
Kalkulatoren gir deg svaret på hvor mye du kan spare på å gå ned én bilmodellklasse.
Co2-utslippskalkulator bil
Kalkulatoren regner ut hvor mange kilo co2 bilen slipper ved den kjøredistansen du oppgir.
Kjøregodtgjørelseskalkulator
El-biler får noe høyere kjøregodtgjørelse. Her kan du regne ut hva du kan få i skattefri kjøregodtgjørelse i løpet av året. Kalkulatoren beregner også overskudd og skatt hvis du får en fast kjøregodtgjørelse.
Firmabilskattkalkulator
El-biler har lavere firmabilskatt. Regner ut hvor høyt inntektspåslag du får av firmabilen, og hvilken skatt det medfører. Kalkulatoren tar hensyn til hvilken marginalskatt du har.