Det kan dessuten lønne seg å styre unna oppblåsbare modeller, viser en omfattende, europeisk test av nye barneseter.

Hver år gjennomføres en stor test av nye barnesetemodeller, og i år er over 20 barneseter testet. I årets test kommer de norske modellene ganske dårlig ut, skriver Forbrukerrådet.

Blant annet er isofix-varianten av det norske barnesetet BeSafe iZi Go testet. Barneseter med isofix-bare kan festes og løsnes fra en isofix-base, noe som blant annet er en fordel fordi du kan ta sovende babyer ut av bilen uten å løsne dem fra stolen.

BeSafe-barnesetet fikk bare 51 poeng av 100 oppnåelige i testen, noe som blant annet skyldtes at den gjorde det dårlig i sidekollisjonstesten. Heller ikke i frontkollisjonstesten gikk det veldig bra for den norske barnestolen.

Bare 7 poeng til oppblåsbart sete

Også en beltestol (15-36 kilo) fra den norske produsenten HTS ble testet i årets test. Denne modellen, BeSafe iZi Up X3 Fix, oppnådde 71 poeng. Mye bedre enn det andre norske barnesetet altså, men ifølge Forbrukerrådet har modeller i samme klasse oppnådd mellom 74 og 78 poeng i tidligere tester.

Samme modell testet uten isofix-base gjorde det enda dårligere i kollisjonstester, og oppnådde da bare 54 poeng.

Les mer om barneseter, og se flere resultater fra tidligere tester, på Forbrukerrådets nettsider.

Det desidert dårligste resultatet i testen oppnådde en oppblåsbar (!) beltestol (18-36 kg) ved navn Easycarseat Inflatable. Den oppblåsbare stolen fremstod som livsfarlig i testen, og oppnådde bare 7 av 100 poeng.

Beste modell

Best i test denne gang var babystolen (0-13 kilo) Cybex Aton, som oppnådde 78 poeng av 100 mulige (modellen med isofix-base).

Riktignok var den en fremovervendt modell som oppnådde 80 poeng, men både Trygg Trafikk og Forbrukerrådet anbefaler at norske foreldre benytter seg av de bakovervendte modellene så lenge som mulig av sikkerhetsmessige årsaker.

Mer om testen

Barnesetetesten er gjennomført av den internasjonale testorganisasjonen ICRT og den tyske bilistorganisasjonen ADAC. Du kan lese mer om testen på ADACs hjemmesider og på det danske forbrukernettstedet Tænk.dk.