Det er nå du skal overbevise arbeidsgiver om at du er den rette for jobben.

Når du er blitt innkalt til intervju, betyr dette at arbeidsgiver har lest din søknad og cv, og mener at du har de kvalifikasjonene og den bakgrunnen som trengs for jobben.

Nå skal du overbevise arbeidsgiver om at du har den rette motivasjonen, den riktige personligheten - og i det hele tatt er rett person til stillingen.

Forbered deg godt

Når du har blitt innkalt til intervju, bør du forberede deg ved å gjøre research på bedriften (hjemmesider, eller snakk med noen som jobber der), for å så å tenke nøye gjennom hvorfor du vil ha denne jobben, og hvorfor du mener deg kvalifisert til stillingen?

Det kan være lurt å lese gjennom noen standardspørsmål, og aller best er det å få noen du kjenner til å gjennomføre et «prøveintervju» med deg på forhånd.

Her finner du lenker til noen sider med eksempler på standardspørsmål:

Nav: Jobbintervju

Karrieresenteret v/UiO

Studenttorget

Det er kanskje selvsagt, men når intervjudagen kommer må du passe på å kle deg passende, møte opp til riktig tid og ta med attester og vitnemål.

Slik foregår intervjuet

Et jobbintervju varer vanligvis i 45-90 minutter.

Det er vanligvis fra 2-5 intervjuere, og etter at du har fått presentert deg, vil arbeidsgiver vanligvis begynne med å fortelle litt om bedriften. Deretter vil arbeidsgiver stille deg noen spørsmål, før du til slutt sannsynligvis vil få muligheten til å stille noen spørsmål du har om bedriften eller den stillingen du har søkt på.

Ikke avbryt arbeidsgiver under intervjuet, men vær heller ikke for bakoverlent. Dersom du får litt vanskelige spørsmål, slik som det klassiske «Hva er dine svakeste sider?», bør du være ærlig, men dvel heller ikke for lenge ved svaret.

Enkelte ganger innkaller arbeidsgiver også til gruppeintervju, men dette vil du etter all sannsynlighet få beskjed om på forhånd. Det hender også at arbeidsgiver spør om søkeren vil ta en personlighetstest.

Ta kontakt, hvis du ikke hører noe

Det føles kanskje ikke alltid sånn, men ha i bakhodet at den ansatte og arbeidsgiveren er likeverdige parter under intervjuet.

Dersom du ikke har hørt noe fra arbeidsgiver etter et par ukers tid, kan du ta kontakt for å høre hvor langt de har kommet i ansettelsesprosessen. Dersom det viser seg at du ikke fikk jobben, kan det være nyttig å spørre arbeidsgiver hvorfor det ikke ble deg denne gangen.

 

Les mer om jobb:

Jobbsøking

Jobbsøknaden

CV

Åpen søknad

Arbeidskontrakt

Attest