Arbeidsgiver må gi alle ansatte en skriftlig attest.
Alle arbeidstakere som slutter etter lovlig oppsigelse har krav på en skriftlig attest jf. arbeidsmiljøloven § 15-15.
Det holder altså ikke at arbeidsgiver sier seg villig til å være referanse – du skal få en skriftlig attest uten å måtte be om det.
Dette skal være med
Ifølge loven skal attesten minimum inneholde opplysninger om:
- arbeidstakers navn
- fødselsdato
- hva arbeidet har bestått i
- arbeidsforholdets varighet
Under punktet «hva arbeidet har bestått i» bør arbeidsgiver gi noe nærmere informasjon om hvilke arbeidsoppgaver den ansatte har utført i ansettelsesperioden.
Loven krever altså ikke at arbeidsgiver kommer med noen subjektive oppfatninger om den ansatte, men det er ganske vanlig at dette blir gjort – ikke minst for å fortelle potensielle nye arbeidsgivere noe mer utfyllende om hvordan den ansatte er, og har gjort jobben sin.
Dersom arbeidstakeren har blitt avskjediget, kan arbeidsgiver skrive dette i attesten uten å fortelle noe nærmere om årsaken til avskjedigelsen.
Se også:
Reglene for hvor mye du kan jobbe