Noen ganske enkle sjekkpunkter forhindrer deg fra å bli svindlet ved leie av feriehus i utlandet.

Noen leier feriebolig man har funnet på internett direkte fra en privatperson. Leier man direkte fra private er det alltid en viss risiko for at hele forskuddsbetalingen havner i lommen på en skamløs svindler.

Her ser du sjekke hvor du kan leie feriebolig.

Også dersom du leier gjennom en formidler, kan leieforholdet være en avtale direkte mellom deg og den private boligeieren. Dette gjelder typisk små formidlere, som i liten tekst fraskriver seg alt ansvaret for leieforholdet. Selv om firmaet som formidler boligene er seriøst nok, gjør flere av dem ikke annet enn å formidle kontakt mellom boligeier og leietager. Oppstår det problemer har du kun en privatperson og forholde deg til, ikke et profesjonelt firma. Det innebærer risiko.

Det viktigste er ikke å bli ivrig og trykke på bestill-knappen fordi du vil sikre deg huset før noen andre. Aldri bestill før du har oppnådd kontakt pr epost eller telefon. Svindelfirmaene legger nemlig ofte ut «døde» epostadresser og telefonnummere.

Sjekkliste ved leie av feriebolig:

  • Google navnet på utleier
  • Sjekk anmerkning hos Forbruker Europa
  • Referanser du kan kontakte pr epost
  • Sjekk om kontaktinfo (epost, telefonnummer) fungerer
  • Utleieformidlere som fraskriver seg alt ansvar for leieoppholdet er ikke å foretrekke
  • Test utleiers kunnskap om huset
  • Betal med kredittkort, det beskytter mot svindel
  • Ved betaling til private kan du vurdere Paypal, PayEx eller lignende.

Undersøk

Undersøk utleieformidleren først, for eksempel ved google navnet på firmaet. Dersom selskapet tidligere har svindlet noen, finnes det gjerne informasjon om dette på nettet. Vurder å kontakte Forbruker Europa. Gjennom sine søsterorganisasjoner i andre europeiske land, kan de finne ut om utleiefirmaer har fått anmerkninger.

Tre typer leieforhold:

  • Store formidlere som forplikter seg i utleieforholdet (behandler klager, gir garantier, etc)
  • Små formidlere som fraskriver seg alt ansvar i leieforholdet
  • Direkte leie gjennom den private boligeieren

Er dette aktuelt for deg å leie direkte av private bør du be utleier om referanser fra tidligere leietakere. Referansene må være fra et annet land enn der huset ligger for å unngå at en svindler bare ber en kamerat om å stille opp som referanse.

Slik avslører du tilsløring av dårlig beliggenhet

Utleierne viser alltid huset fra sine beste sider. Det er ofte vanskelig å se om huset egentlig ligger klint inntil en trafikkert vei eller store industribygninger, etc. Flere utleiere har begynt å vise huset nøyaktige beliggenhet (tidligere fikk man først vite adressen etter at depositumet var betalt). Slike kart (ofte Google-kart) kan vise detaljert beliggenhet. Velg visning i «satelitt»-format da vises alt naturtro. Da ser du nabohusene, bassengets beliggenhet i forhold til veien, etc.

Er utleieformidleren uten en slik kart-tjeneste, så holder det med korrekt adresse. Da kan du selv sjekke dette via Google Maps.

Kommuniser direkte

Før du trykker på bestillingsknappen, bør du sende en e-post eller prate med utleier på telefon. Dersom utleiefirmaet ikke svarer eller ikke har telefonnummer, e-postadresse eller annen type kontaktinformasjon på nettsidene sine, er det gode grunner til å holde seg unna.

Oppnår du kontakt, still spørsmål om feriehuset. Får du troverdige svar om f.eks støyforhold, avstand til stranden, om det er lett å komme seg til og fra feriehuset kollektivt osv., er sannsynligheten mindre for at det er svindlere. En svindler har gjerne bare funnet bilde av attraktive feriehus på nett og har neppe kunnskap om boligen.

Betaling

Når du så bestiller, bør du være varsom med å betale store summer på forskudd. Skulle utleiefirmaet gå konkurs, er det nær umulig å få tilbake pengene.

Dersom det er krav om forskuddsbetaling (noe det ofte vil være), bør du betale med kredittkort. Etter Finansavtaleloven (§54b) har du nemlig rett til å klage til kortselskapet hvis du ikke har fått varen eller tjenesten du har kjøpt med kredittkort. Dette kan for eksempel være feil, mangler eller konkurs.

Dersom du huset leies ut gjennom en utleieformidler som ikke tar betalingskort, bør du være skeptisk.

Aktører som Airbnb og andre har en sikker betalingsmåte ved at utleierne ikke får penger på sin egen konto før leietaker har bodd der et døgn. Nå som det har kommet flere utleiere av dene typen (i tillegg til de «gamle utleiefirmaene) er det enda mindre grunn til å leie direkte av ukjente private.

Les kontrakten nøye

Du må lese leiekontrakten nøye, og spesielt se på hva som er inkludert i prisen. Ofte betales strømmen som et tillegg. Strømmåleren avleses da ved ankomst og avreise.

Når du leier av en privatperson, er du ikke beskyttet gjennom bestemmelsene om forbrukerrettigheter i EU. Derfor er det tryggest å leie gjennom et stort og kjent firma. De har dessuten et merkenavn å ta vare på som nok forplikter dem i å anstrenge seg mer overfor kundene.

Klage

Selv om du leier feriehus utenfor Norges grenser, har du fortsatt forbrukerrettigheter - i alle fall om du leier hus i Europa. Da er du nemlig beskyttet gjennom EU-bestemmelser om forbrukerrettigheter. Men de gjelder bare hvis du leier gjennom et firma. Leie direkte av en privatperson faller utenfor, da er det privatretten som gjelder, dvs du må trekke motparten til den lokal domstolen. Ikke særlig fristende.

Det første du må gjøre, dersom det er noe ved oppholdet ditt du er misfornøyd med, er å ta skriftlig kontakt med utleier - uansett om det er et firma eller en privatperson. Dette skal du altså gjøre så fort du oppdager mangler under oppholdet, og mens du fortsatt er på feriestedet.

Før du eventuelt har krav på prisavslag, skal utleier gis muligheten til å rette opp feil.

Dersom du mener at utleier ikke gjør nok for å rette opp feil, kan du sende en ny skriftlig klage når du kommer hjem. Kommer du ingen vei med dette, kan det lønne seg å ta kontakt med Forbruker Europa, som kan ta kontakt med utleier gjennom sine søsterorganisasjoner.

Leie av en privatperson er ikke regulert gjennom EU-bestemmelser. I slike tilfeller må du saksøke utleier i hans eller hennes hjemland. Men som nevnt, også her er det anbefalt å sende en skriftlig klage til utleier på stedet, slik at personen har en mulighet til å rette opp feil.

 

Les også:

Her kan du bestille feriehus og ferieboliger

Bo gratis i ferien

Les mer om Airbnb

Slik klager du på reiser

Leiebil i utlandet

Slik finner du billigst hotell

Hotellsøk

Slik finner du best pris på flyreiser