Dette kan du gjøre for å få mest igjen for bilen din.

Det er lett å tape store summer på å bare godta den første og beste innbytteprisen på bilen. Men det er flere valgmuligheter og ting du kan gjøre for å få en høyest mulig pris for bilen.

Disse punktene må du ta stilling til eller utføre når du skal selge bilen:

  • Utgangspunkt: Finn markedsverdien på bilen
  • Hvor skal du selge den
  • Annonsering
  • Dokumentasjon
  • Salgstest/tilstandsrapport
  • Hva lønner det seg å gjøre med bilen før salg
  • Opplysningsplikten din
  • Skal det tas en test før salget
  • Kontrakt
  • Formalia ved salget

Finn markedsverdien på bilen

Før du skal selge må du ha en idé om hva markedsverdien av bilen din er. Når du har det er det også lettere å akseptere et bud som er omtrent på markedsverdien. Du kan ellers risikere å tro at du kan få en høyere pris, og dermed ikke godta et godt tilbud. Eller motsatt, at du lettere ser når et bud er for lavt.

Det er også lettere å treffe en riktig utgangspris som er realistisk i forhold til markedsverdien hvis du skal annonse bilen for salg.

Les mer om hvordan du finner brukbilverdier.

Salgsmåter

Du har flere mulige måter å selge bilen din på.

  • Privat: Dette gir normalt høyere priser enn det du får for eksempel ved innbytte. Kan ta tid, og må gjøre alt selv.
  • Innbytte ved kjøp av ny bil: Du kan selge bruktbilen din der du kjøper den nye. Dette er enkelt, og oppgjøret kommer med en gang.
  • Bruktbilselger: Du kan selge bilen din til en annen bruktbilforhandler. Dette er også enkelt, oppgjøret kommer med en gang.
  • Auksjon: Det er flere alternativer for å selge bilen på auksjon, men det er i Oslo det er mest aktuelt. Her setter du en minstepris på bilen ved auksjonen.
  • Kommisjon: Du kan selge bilen via en bruktforhandler som tar en del prosenter ved videresalg. Dette kan ta lang tid, og er den minst aktuelle.

Du kan også kombinere flere mulige salgsmåter. For eksempel å annonsere den selv for privatsalg for å se om det gir mer enn å selge den til bruktbilforhandler.

Salg til forhandler

De fleste skal selge en bil når de skal kjøpe en ny. Da er det som oftest mye større forskjell på innbytteprisen enn på nybilprisen. En forskjell på to prosent på nybilprisen drukner fort i forskjeller på titusener på innbytteprisen.

Kontakt flere forhandlere for tilbud både på den nye bilen og din egen bruktbil. Størrelsen på mellomlegget blir avgjørende for hvilken forhandler du skal velge.

Det er mest sannsynlig at merkeforhandleren gir det beste tilbudet på bilen din. Men det finnes mange unntak, slik at du på ingen måte må ta dette for gitt.

Husk på at selv om alle kommer med seriøse takster er det hva mellomlegget ditt som er det interessante for deg. Selv om en takst gir en god forklaring på at innbytteprisen ikke skal være høyere, er ikke det som er det viktigste for deg. Det er hva du får for bilen din som er din eneste rettesnor.

Årsakene til forskjellige verdivurderinger er mange.

  • Fradrag for kjørte kilometer
  • Småskader på bilen vurderes vidt forskjellig. Noen trekker enormt mye for småbulker som man nesten ikke legger merke til. I slike tilfeller er det åpenbart at fratrekket er mye større enn markedsforringelsen.
  • Forskjellige vurderinger av hvor lettsolgt den er
  • Finner ikke de samme feilene
  • Kan være forvirring om modellene, spesielt hos forhandlere som ikke omsetter merket.
  • Etterspørselen kan variere lokalt.

Privatsalg

Det er størst mulighet for å få igjen mest for bilen med privatsalg. Forhandlere skal også ha sin fortjeneste. Prisene ligger i gjennomsnitt omtrent 15 prosent høyere enn i privatmarkedet. Du kan ikke forvente å få så mye mer for bilen ved å selge den privat, men kanskje halvparten av dette er realistisk.

Å sette inn en bilannonse for å lodde stemningen er billig. Dette lønner det seg å gjøre rett etter at du har gått en runde med alle aktuelle forhandlere. Da vet du eksakt hva du må ha for at et privat salg skal være lønnsomt for deg.

Annonsering

Skal du selge bilen privat må du annonsere for den. Da er det to ting du må gjøre: Lage en god salgsannonse, og velge hvilke salgskanaler du skal bruke.

Salgsannonsen

Ta mange og gode bilder av bilen. Dette er det viktigste virkemiddelet til å fange kjøpers interesse. Gjør det etter at bilen er vasket og polert.

Ta bilder av bilen i godt lys. Ta også bilder av bilen fra flere vinkler. Det bør ikke være mye i bakgrunnen, det er bilen som skal fremheves. Ta også gode bilder av interiøret.

Lag en innholdsrik annonsetekst, der du forteller om det viktigste om bilen. Det er viktig å lage en tekst som samsvarer med bilens stand, for potensielle kjøpere er det irriterende at bilen ikke er i den stand det var grunn til å tro. Opplys om når bilen ble EU-godkjent sist.

Sørg for at teksten er korrekt, og ikke full av skrivefeil.

Når du setter en pris, sett den aldri rett over et rundt tall. Set den heller rett under. Mange søker med en funksjon som sier at bilen maksimalt skal koste for eksempel 200.000 kroner.

Det er også normalt å ha litt prutningsmonn. Skal du ha det, må du legge opp prisen slik at den tar høyde for det.

Annonsekanaler

Det er på nett, og i særdeles FINN Bil som brukes ved annonsering. I tillegg til Finn Bil er det autodb.no som er av de større aktørene

Dokumentasjon på hva som er gjort

Har du hatt jevnlig service på bilen, er dette viktig informasjon for kjøperen. En bil som har fulgt servicene jevnlig vil etter all sannsynlighet være i bedre stand enn en som ikke har gjort det.

Sørg for å finne frem kvitteringer på det som er gjort av reparasjoner på bilen. Dette kan for eksempel være skifte av registerreim, som kan være svært viktig for kjøper å vite at dette er gjort.

Legg alt dette lett tilgjengelig i hanskerommet.

Hva lønner det seg å gjøre med bilen før salg

Det er i hovedsak to ting du kan gjøre med bilen før salg. Dette er reparasjoner og overflatebehandling. En del av tiltakene vil fort gi deg mange tusenlapper ekstra for bilen.

Reparasjoner

Du får sannsynligvis mest igjen for dette på biler som koster fra 100.000 kroner. Men repararsjoner som koster en del tusen kroner vil sannsynligvis ikke lønne seg. En reparasjon til 10.000 kroner gir sjelden engang pengene tilbake.Men reparasjoner som går på sikkerheten vil det ofte være nødvendig å utføre. Dette kan være feil ved styring, bremser, forstilling, og knuste lykter. Bulker og andre skrammer lønner det seg sjleden å utbedre til vanlige verkstedpriser. Men ved å gjøre det billig med smart repair vil det kunne lønne seg.

Men igjen kan det ha stor betydning for hvor dyr bilen er. Jo dyrere bilen er jo mer må man forvente at kjøperen forventer at den er i perfekt stand.

Irriterende småfeil som er billig å reparere lønner det seg å reparere. Det kan også lønne seg å kjøpe nye dekk hvis de gamle er nedslitte, uten at du trenger å kjøpe de dyreste dekkene.

Overflatebehandlingen

Førsteinntrykket er viktig. Det er mer fristende å kjøpe en bil som ser fin ut enn en som ser stygg ut.

Utvendig på bilen:

  • Vask hele bilen grundig, også felgene
  • Poler den best mulig, spesielt der det er riper og matte overflater
  • Blanke overflater trenger en omgang med metallpolish
  • Vinylglans kan brukes på lister som ikke er av metall

Innvendig:

  • Rengjør og støvsug bilen grundig.
  • Dashbord og dørtrekk kan poleres med vinylglans
  • Vask vinduer, og bruk vinduspolish
  • Jo eldre bilen er jo viktigere kan det være å legge inn litt godlukt.
  • Hvis bilstereoen ikke virker, lønner det seg å sette inn et billig et.
  • Nye matter og setetrekk gjør at bilen ser klart bedre ut innvendig

Salgstest/tilstandsrapport

Det kan lønne seg å ta en test, spesielt hvis bilen er i god stand. Det fjerner helt klart usikkerhet hos kjøperen ved å se en slik rapport. I gjennomsnitt vil dette kunne gi høyere priser ved å fjerne en del av usikkerheten ved kjøp av en bruktbil.

Det er mange som utfører testene. For eksempel NAF, KNA og mange verksteder.

En salgstest fra NAF koster 2.290 kroner for medlemmer, og 2.790 kroner for ikke-medlemmer.

Forbrukerrådet har sammen med Norges Bilbransjeforbund laget en mal for en tilstandsrapport for bruktbiler. Denne kan brukes når bilen inspiseres ved verksteder. Kostnaden vil variere etter hvilket verksted som du benytter. Her kan du se tilstandsrapporten.

Opplysningsplikten

Etter kjøpsloven har en bilselger opplysningsplikt. Kjøperen har rett til å få vite om vesentlige forhold ved bilen. Det betyr at du i annonsen ikke kan skrive noe som er feil, eller unnlate å opplyse om noe som har betydning for bilprisen. Kjøper har to års reklamasjonsrett.

Hva som er av vesentlig betydning avhenger av bilens alder. En gammel vil ha mange flere feil pga av naturlig slitasje. Da vil det være færre ting du kan klage på enn på en nesten ny bil.

Opplysningsplikten henger også sammen med kontrakten som skrives. Det som står der er avgjørende for om du har oppfylt opplysningsplikten din.

Ved salg til profesjonelle har de et noe større krav til å se etter feil på bilen. I en tvist hvis bilen viser seg å ha flere feil enn forventet er det litt vanskeligere å få gjennomslag for den profesjonelle parten.

Husk at kjøper har rett til prisavslag eller utbedring dersom bilen er langt dårligere enn det du har gitt inntrykk av.

Skriver du «selges som den er» har kjøpere noe svakere klagerett, selv om prinsippene er de samme. Vesentlige avvik har kjøper rett til å få kompensert.

Prøvekjøring

Ved prøvekjøring må du sjekke om prøvekjøreren har sertifikat. Vær også alltid med selv på prøveturen.

Hvis den potensielle kjøperen stikker av med bilen regnes dette teknisk sett som et underslag og ikke tyveri. Dette har betydning for forsikringsutbetalingen.

Formalitetene som må ordnes i forbndelse med salget

Dette er formalitetene du må ordne i forbindelse med salg av bruktbil.

Formalia ved salget

Det er en del formaliteter som må ordnes i forbindelse med salget.

Her kan du lese mer om alle formalitetene ved salg av bruktbil

 

Les også:

Hvor mye bør du bruke på bil

Skal du kjøpe ny eller brukt bil?

Privatleie av bil

Bruktbilpriser

Trafikkforsikringsavgift

Kalkulatorer:

Bilkostnadskalkulator brukt bil
Kalkulatoren hjelper deg til å beregne de årlige utgiftene på bruktbil. Her finner du felter for alle kostnadskomponenter på bil. Kalkulatoren kan også beregne sannsynlige reparasjonsutgifter ut fra bilklasse og kjørelengde.

Bilkostnadskalkulator ny bil
Kalkulatoren hjelper deg til å beregne de årlige utgiftene på ny bil. Her finner du felter for alle kostnadskomponenter på bil. Kalkulatoren kan også beregne sannsynlige reparasjonsutgifter ut fra bilklasse og kjørelengde.

Privatleie av bil - kalkulator
Kalkulatoren sammenligner kostnadene ved å leie eller eie bilen over en treårsperiode.

Bilkollektivkalkulator
Kalkulatoren beregner hva du kan spare på å gå inn i et bilkollektiv, istedet for å eie bilen selv.