Slik regner du ut hvilke avgifter en bruktimportert bil belastes med i 2017.

Hjelp til utfylling (under kalkulator).

 

Bruktbilimport-kalkulator

   
  Bilens pris fra utlandet (i norske kroner)  
  Bilens egenvekt (i kg)  
  CO2-utslipp (gram per km)  
  NOX-utslipp (mg per km)  
  Bilens alder  
  Avgiftsberegning:    
  Mva  
  Vektavgift  
  CO2-avgift  
  NOX-avgift  
  Bruksfradrag  
  Vrakpant   
  Sum engangsavgifter  
  Sum avgifter inkludert mva  
  Bilpris inkludert avgifter  
  Avgiftsandel av bilpris  
     

Kalkulatoren er utviklet av smartepenger.no. Har du kommentarer eller spørsmål, send en epost til Rune Pedersen.

Hjelp til utfylling av bruktbilimport-kalkulator

Det er flere komponenter som avgjør hvor mye i  avgifter du må betale for bilen. De aller fleste personbilene er registrert med CO2-utslipp, og får avgiften beregnet etter denne modellen. Hvis ikke skal den beregnes etter slagvolumet. Vektavgift og NOX-avgift beregnes uansett.

Beregning av innpris fra utlandet skal være inkludert transportkostnader. Kjøper du en bil for 100.000 kroner, og transport- og forsikringskostnaden er på 3.000 kroner, er tollprisen 103.000 kroner. Hvilken valutakurs du skal benytte finner du på toll.no.

Merverdiavgiften er 25 prosent av importprisen (tollverdien). Transport- og forsikringskostnader skal legges til importverdien.

Engangsavgiftene består av fire elementer:

  1. vektavgift
  2. CO2-avgift, eventuelt slagvolumavgift
  3. Nox-utslipp

Avgiften er delt inn i en rekke klasser avhengig av hva slags transportmiddel det dreier seg om.

Vektavgiftsgrunnlaget er den egenvekt som er fastsatt i forbindelse med motorvognens typegodkjenning, med eventuelt tillegg av ekstrautstyr.

CO2-avgiften er basert på CO2-utslipp målt etter en spesiell testsyklus. Den vil fremkomme av de tekniske data som skal fastsettes i forbindelse med motorvognens typegodkjenning, og/eller skal fremkomme i motorvognens bilens norske vognkort.

Beregning av slagvolum. Engangsavgiften vil fortsatt bli beregnet med elementet slagvolum for noen kjøretøy. Dette gjelder særlig brukte kjøretøy, men også noen nye kjøretøy uten europeisk typegodkjenning. Ved avgiftsberegningen skal det da skilles mellom bensindrevne kjøretøy og de som benytter annet drivstoff.

Slagvolumavgiften er basert på slagvolumet som fremkommer av de tekniske data som skal fastsettes i forbindelse med motorvognens typegodkjenning og/eller skal fremkomme i motorvognens norske vognkort.

Bilens alder. Når du importerer en bil vil den ofte ikke være ny. Da kommer aldersfradraget på avgiftene inn i bildet. Denne trer inn allerede fra når bilen er 1 måned og én dag, da reduseres avgiftene med 2 prosent. Fradraget øker med bilens alder.

Alternative regler. Du kan velge å bruke alternative regler for å beregne avgiften.  Les mer om dette her.

Les mer om beregning av engangsavgiftene og aldersfradraget her.

 

Se også:

Avgifter ved bruktbilimport
Les mer om dette temaet.

Bilkalkulatorer
Her finner du alle bilkalkulatorene på Smarte Penger.

Kalkulatorer
Her finner du en oversikt over alle kalkulatorene på Smarte Penger.

Skatteetaten

Innførsel av kjøretøy
Kalkulatoren beregner hvor mye det vil koste i engangsavgift ved registrering og merverdiavgift (for innførselen).

Alternativt bruksfradrag
Les mer om det alternative bruksfradraget.