Her er listen over hva som dekkes av nybilgarantien og en rangering av hvilke bilmerker som har de beste garantiene.

Nybilgarantien kan grupperes i tre:

  • Hovedgarantien, normalt 5 år.
  • Gjennomrustningsgarantien, normalt 7 år.
  • Lakkgarantien, normalt 3-5 år.

I denne artikkelen gjennomgår vi samtlige elementer i nybilgarantiene.

Bilmerkene med den beste garantien

Her er Forbrukerrådets poeng-skala. De har summert alle elementene i garantien, dvs både hovedgarantien, lakkgarantien og gjennomrustningsgarantien. Høy poengsum er best.

Men du bør ikke blindt vektlegge totalscore. Dersom du for eksempel ikke har bruk for høy kjørelengde bør du heller ikke vektlegge det.

Hovedgarantien
År Poeng Kjørelengde
Kia 7 10,4 150 000
Toyota 5 7,3 160 000
Volvo 5 7,3 100 000
Hyundai 5 7,0 Ubegrenset
Mercedes-Benz 5 6,4 100 000
Mitsubishi 5 6,0 100 000
Opel 5 5,5 100 000
Peugeot 5 5,5 100 000
BMW 5 5,2 200 000
Mini 5 5,2 200 000
Suzuki 5 5,2 100 000
Honda 5 5,1 100 000
Volkswagen 5 5,0 100 000
Audi 5 5,0 100 000
Skoda 5 5,0 100 000
Citroën 5 4,3 100 000
Mazda 5 4,0 100 000
Nissan 5 2,5 100 000
Subaru 5 2,5 100 000
Ford 5 2,2 100 000
Kilde: Forbrukerrådet

 

Omvendt bevisbyrde - men ikke hos alle

Forbrukerkjøpsloven gir bilkjøpere klagerett på fabrikasjonsfeil i fem år fra bilen var ny, en rettighet som følger bilen. I utgangspunktet står det akkurat det samme i garantivilkårene til bilmerkene, at den gjelder mot fabrikasjonsfeil i fem år. I så fall er det en tom garanti. Men de aller fleste bilmerker gir noe utover forbrukerkjøpsloven for selve hovedgarantien - nemlig omvendt bevisbyrde.

Kunden behøver ikke bevise at feilen skyldes en fabrikasjonsfeil og ikke feil bruk fra kundens side. Kunden skal slippe diskusjon. Det er bilforhandleren som må bevise at feilen skyldes kundens feil bruk av bilen, noen som i praksis er vanskelig. Kunden får derimot gjennomslag for klagen.

Smarte Penger har gjennomført en spørreundersøkelse mot bilimportørene hvor vi har spurt om de praktiserer omvendt bevisbyrde. Listen under viser resultatet. Enkelte bilmerker har latt være å svære tross utallige purringer.

Omvendt bevisbyrde?
Ford Ja
Toyota Ja
Lexus Ja
VW Ja
Audi Ja
Skoda Ja
Opel Ja
Peugeot Ja
Renault Ja
Mazda Ja
Hyundai Ja
Volvo Ja
Mercedes Ja
BMW Ja
Subaru Nei
Mitsubishi Nei
Nissan Ikke svart
Citroen Ikke svart
Honda Ikke svart
Suzuki Ikke svart
Kilde: Smarte Penger

 

Hovedgarantien

Dette er lengden på de enkelte garantiene. Lengden på garantien gjelder det første som inntrer av alder, eller kjørte kilometer. Kjører du for eksempel 25.000 km i året, gjelder i praksis en garanti med 100.000 i kjørelengde i fire år.

Det er kun Kia som har lengre enn fem år, Kia har syv år. Hyundai hadde tidligere sju år, men de har gått tilbake til fem år. Ingen som har lavere garantitid enn fem år.

Hva dekker hovedgarantien?

I garantien skal det meste dekkes. Dette gjelder både materialrelaterte, mekaniske og elektriske feil. Også ekstrautstyr som er montert av fabrikk eller importør dekkes.

Her er en liste over 25 områder som Forbrukerrådet undersøke i 2015. Samtlige bilmerker bekrefter at alle punktene i listen nedenfor er dekket av nybilgarantien. Men enkelte har tatt noen forbehold. De er listet opp under tabellen.

Dette dekkes av nybilgarantien
Bremseskiver
Dashbord/instrumentbelysning
Dieselpumpe
Eksosanlegg
Fastmontert alarm
Felger
Generator (dynamo)
Girkasse
Hengsler
Hjuloppheng/stag/støtdempere/fjærer
Klimaanlegg
Kløtsj/svinghjul (som er en del av kløtsjen)
Koblingsdeler til kløtsj
LED-pærer
Låser
Motorvarmer/tilleggsvarmer
Navigasjon, inkl. skjerm
Nøkkelfri adkomst
Radio/lydanlegg, inkl. skjerm
Setevarmer
Styreenheter og elektronikk
Styring/servo/overføring
Tetningslister
Turbo
Ubegrenset
Xenon-pærer
Kilde: Forbrukerrådet.
Følgende bilmerker har forbehold om at komponenten må vurderes særskilt:
Kløtsj/svinghjul: Hyundai, BMW, Mini
Bremseskiver: BMW, Mini, Suzuki, Subaru
Koblingsdeler til kløtsj: Hyundai
Klimaanlegg: Hyundai
Kilde: Forbrukerrådet.

 

Lakkgarantien

Lakkgarantien dekker feil med lakken fra fabrikken. Den dekker ikke lakkskader påført av ytre omstendigheter som steinsprut og lignende.

Fabrikasjonsfeil som garantien dekker kan være falming, fargeforskjeller, flassing, lakkblemmer og overflaterust.

Det er forskjellig praksis for hva som kreves av kontroll av lakken. Noen krever ingen kontroll i det hele tatt, andre at det ikke spiller noe rolle hvilket verksted som utfører dette, og så de som krever at merkevareverkstedet utfører kontrollen.

Lakkgarantien gis normalt for det første som inntrer av 3-5 år, eller kjørte 100.000 kilometer. Se tabell:

Lakkgaranti
År Kjørelengde
Hyundai 5 Ubegrenset
BMW 5 200 000
Mini 5 200 000
Kia 5 150 000
Mercedes-Benz 5 100 000
Mitsubishi 5 100 000
Opel 5 100 000
Volvo 5 100 000
Suzuki 5 100 000
Ford 5 100 000
Volkswagen 3 Ubegrenset
Mazda 3 Ubegrenset
Toyota 3 Ubegrenset
Peugeot 3 Ubegrenset
Honda 3 Ubegrenset
Audi 3 Ubegrenset
Skoda 3 Ubegrenset
Citroën 3 Ubegrenset
Nissan 3 Ubegrenset
Subaru 3 Ubegrenset
Kilde: Forbrukerrådet

 

Tesla har den dårligste garantien ved at de ikke har garantier på lakk og gjennomrusting. Dette er det eneste merket som ikke har slike garantier.

Gjennomrusting

Denne garantien gjelder ikke for overflaterust, men for gjennomrusting. Hvis rusten har skjedd pga en ytre påvirkning gjelder ikke garantien. Den gjelder ved dårlig konstruksjon eller produktkvalitet, eller en ren produksjonsfeil.

Standarden er at varigheten på garantien er 12 år, med ubegrenset antall kilometer. Det er kun Mercedes-Benz som avviker og har hele 30 års garanti mot gjennomrustning.

Samtlige bilmerker har ubegrenset kjørelengde i rustgarantien.

På samme måte som med lakk er det ulik praksis om hva som kreves av kontroller. Noen krever dessuten årlig kontroll.

Her finner du hele undersøkelsen fra Forbrukerrådet for 2015 NB: Ikke mobilvennlig.

Veihjelp har lav verdi

Samtlige bilmerker har veihjelp innbak ti garantien. Varigheten er mellom 3 til 5 år. Enkelte har ubegrenset kjørelengde, mens andre har 100.000 kilometer. Men veihjelp har imidlertid begrenset verdi siden de aller fleste bilforsikringer har dette innbakt. Du sparer deg kun en egenandelen i bilforsikringen på om lag 500 kroner ved å benytte veihjelpen som er i nybilgarantien.

Må ikke bruke merkeverksted

I følge EU-lovgivning har du rett til fritt å velge andre verksteder enn merkeverkstedet. Så lenge dette verkstedet benytter seg av originaldeler, eller deler av like høy kvalitet opprettholdes garantien. De kan da sette stempel i bilens servicehefte.

De frittstående verkstedene skal ha tilgang til manualer fra fabrikken for alle typer reparasjoner og diagnoser. De skal derfor være i stand til å utføre servicen på alle biler. Men å ha kompetanse på å utføre service på alle typer biler er umulig. Du må derfor være sikker på at det frittstående verkstedet er gode å det merket du har.

Det er bare garantireparasjoner som må utføres på merkeverksted. Det spiller heller ingen rolle for deg siden dette er gratis.

Når du bruker et frittstående verksted er det viktig at du tar vare på all dokumentasjon på hva som er gjort. Dette vil du få bruk for hvis en garantisak skulle dukke opp. Det er du som har bevisbyrden for at servicene er fulgt opp på forsvarlig vis.

Må ikke følge service-programmet

Det er ikke et krav om at serviceprogrammene blir fulgt. Men hvis det er en årsakssammenheng mellom manglende service og feilen, dekker ikke garantien dette.

Bruktimportert bil

Teknisk sett selges bilene med 2 års fabrikkgaranti. Fra to til fem (syv) år er det bilimportøren som er ansvarlig for garantien. Kjøper du en bruktimportert bil er den uten norsk garanti fra importøren. Da er det eventuelle garantien i opprinnelseslandet som gjelder.

Men dersom du bruktimporterer bilen gjennom en norsk forhandler kan det hende forhandleren tilbyr deg samme garanti som i Norge. Det er gjerne et forhandlingsspørsmål.

 

Se også:

Forbrukerrådet: Den store bilgarantiguiden 2015 (nyeste tilgjengelig)