Å velge en god nok håndverker er svært viktig når du skal pusse opp eller bygge om boligen din.

Hvert år er det mange forbrukere som klager på håndverkertjenester. Men la det være klart: Det finnes selvfølgelig flest dyktige, seriøse og pliktoppfyllende håndverkere du kan stole på.

Problemet er ofte at kunden og håndverkeren har forskjellige oppfatninger av hva som skal gjøres og hva som er avtalt. Og er du først uenig med håndverkeren om hva som er avtalt, kan du være sikker på at du taper diskusjonen hvis du bare har en muntlig avtale. Du er neppe den første kunden håndverkeren diskuterer med.

Håndverkeren har rådgivningsplikt

Lov om Håndverkertjenester legger en streng rådgivningsplikt på håndverkeren. Han skal veilede kunden om tjenestens hensiktsmessighet i forhold til det ønskede resultatet. Du skal informeres hvis prisen for tjenesten kan komme til å stå i misforhold til tingens verdi.

Fagmannen har faktisk plikt til å fraråde deg å utføre arbeid hvis han antar at tjenesten ikke vil bli rimelig til nytte for deg.

Med andre ord: Du ber en håndverker flislegge badet ditt. Han ser på jobben, og oppdager at hele badegulvet først må støpes opp. Håndverkeren skal da fraråde deg å gjøre jobben, i alle fall skal han fortelle deg hva du bør gjøre først.

 

Les mer om håndverkere:

Slik finner du riktig håndverker

Skriv alltid kontrakt

Lov om håndverkertjenester

Anbudstjenester

Eksterne lenker:

Forbrukerrådet: Valg av håndverkere

Forbrukerrådet: Klagebrev på håndverkere

Forbrukerrådet: Kontrakt med håndverkere