Her er oversikten over de  bruktbilene med flest kostbare feil. Tallene er basert på tester og «ekte» verkstedregninger.

To bruktbiler skiller seg ut i verkstedundersøkelsen fra britiske Warranty Direct: Alfa Romeo 147 og Land Rover Range Rover. Hvilken av disse som er verst er litt vanskelig å si. Smarte Penger faller ned på Alfa Romeo 147 siden de nedslående tallene får «støtte» fra andre undersøkelser.

Det er mange utenlandske rangeringer av bruktbilenes tekniske tilstand. Men Warranty Directs såkalte Reliability Index er å anse som den mest omfattende. Statistikken baserer seg på reparasjonskostnader og påkostninger på verksted som Warranty Direct betaler for. Dette er et forsikringsselskap hvor man kan forsikre seg mot verkstedregninger.

Dersom selskapet bommer med sine verkstedtall taper de penger, og det er god nok grunn til å tro på tallene. Tallmaterialet er derfor stort, og gir gode indikasjoner på hva man kan forvente av reparasjoner på en rekke bilmodeller. Spørsmålet er i hvilken grad de britiske tallene er overførbare til Norge. Vi kommer tilbake til det senere i artikkelen.

HVILKEN BRUKTBIL ER BEST? SJEKK TABELLEN LENGRE NED I ARTIKKELEN.

Eiere av Alfa Romeo 147 er verkstedenes drømmekunde

Eier du en Alfa Romeo 147 er du antagelig på hils med folkene på verkstedet. Modellen oppnår en Reliability Index på katastrofale 249, hvor altså 100 er gjennomsnittet. «Jo høyere tall desto verre er bilen, jo lavere tall desto bedre», skriver Warranty Direct på nettsidene.

Ifølge verkstedstallene har italienske Alfa Romeo 147 stor slitasje på bremsesystemet, feil på chassis og feil på styringen selv med lave kjørelengder. Slitte lagre, feil i eksosanlegget og i girkasse og motor, nevnes i rapporten.

Samtlige Alfa Romeo-modeller i Reliability Index scorer betydelig dårligere enn gjennomsnittet. Faktisk har ingen av Alfa Romeos modeller en indeks under 200 (100 er gjennomsnittet).

Kalkulator: Beregn de årlige bilkostnadene.

Smarte Penger har gjennomgått samtlige av de øvrige Europeiske bruktbilundersøkelse for å sjekke Alfa Romeo 147s resultater der. Eneste undersøkelse den er med i er TÜVs bruktbilundersøkelses bruktbilundersøkelse. Og tallene er like nedslående.

For 6-7 år gamle biler havner den på 99. plass av 111 modeller.
For 8-9 år gamle biler havner den på 86. plass av 95 modeller.
For 10-11 år gamle biler havner den på 73. plass av 78 modeller.

Også nyere Alfa Romeo med nedslående resultat

Alfa Romeo 147 er en utgått modell. Så hva med de to modellene som selges i Norge i dag, Alfa Romeo MiTo og Alfa Romeo Giulietta? Disse to er ikke med i britiske Reliability Index, men i den tyske TÜV-undersøkelsen er det nyere Alfa Romeo-modeller med.

Og i klassen 2-3 år gamle biler er bildet like ille. Modellen Alfa Romeo MiTo havner på en begredelig 128-plass av 129 biler, mens Alfa Romeo Giulietta kun har 14 biler bak seg på samme liste.

Land Rover Range Rover på bunn

Land Rover Range Rover scorer faktisk enda dårligere enn Alfa Romeo 147 i Reliability Index. Men Land Rover Range Rover finner vi ikke i noen av de øvrige europeiske bruktbilundersøkelsene. Uten støtte fra annet hold tør vi ikke være like bombastiske. Så det er altså mulig at Alfa Romeo 147 «bare» er Norges nest dårligste bil.

Det er mulig at tallene for Range Rover preges av dyre deler siden merket er en luksusbil. Men for bilkostnadene er det underordnet om de høye verkstedutgiftene er forårsaket av dyre deler eller hyppige feil. Det blir like dyrt for kunden.

Land Rover er opprinnelig et britisk bil, men eies i dag av den indiske bilprodusenten Tata Motors.

De beste og verste

Nedenfor har vi hentet Reliability Index (fra Warranty Direct) for de 50 mest vanlige bruktbilene i Norge, dvs bilene det er flest til salgs av i dag på Finn.no. Tall for samtlige bilmodeller finner du på nettsidene til ReliabilityIndex.

De 50 mest populære bruktbilene i Norge
Modell Årsmodell Verksted-indeks (lavt tall er best)
Honda Jazz 2008- 6
Honda Accord 2008- 23
Ford Fiesta 2008- 24
Mazda 2 2007- 29
Toyota Corolla 2001-2007 30
Skoda Fabia 2007- 31
Toyota Yaris 2006- 33
Honda Civic 2006- 34
Citroën Berlingo First 2005-2009 40
Toyota Auris 2007- 40
Mazda 3 2004-2009 45
Toyota Prius 2009- 50
VW Polo 2005- 52
Honda CR-V 2007- 55
Mazda 6 2007- 56
Ford Focus 2004- 60
Mercedes C-klasse 2007- 60
Suzuki Grand Vitara 2005- 62
Fiat 500 2008- 66
Nissan x-trail 2007- 70
Nissan Qashqai 2007- 71
Toyota Avensis 2003-2009 71
Ford Mondeo 2007- 73
Renault Megane 2008- 76
Suzuki Swift 2005- 79
Mercedes E-klasse 2009- 90
Citroën C4 2005- 93
Peugeot 307 2001-2009 95
Skoda Octavia 2004- 97
Toyota RAV 4 2006- 100
Subaru Forester 2002-2008 102
Mazda 5 2005- 109
Volvo V50 2004- 135
Mercedes B-klasse 2005- 137
Volvo V70 2007- 138
BMW 3 2005- 139
Opel Astra 2009- 146
VW Golf Plus 2009- 156
VW Passat 2005- 157
Opel Vectra 2002-2009 161
Opel Zafira 2005- 163
Mitsubishi Outlander 2007- 164
BMW 5 2003- 175
Audi A3 2003- 176
Volvo xc 70 2007- 176
VW Touran 2003- 182
Audi A4 2008- 202
Alfa Romeo 147 2001-2007 279
Land Rover Range Rover Sport 2005- 345
Land Rover Range Rover 2002- 417
Indeks=100 tilsvarer gjennomsnittet. Jo lavere tall desto bedre. Kilde: ReliabilityIndex / Smarte Penger

Tallene er gjengitt med tillatelse fra ReliabilityIndex.

Dette bør du vite om Reliability Index når du tolker tallene

Warranty Direct er utgiver av indeksen. Selskapet sammenligner 250 modeller hvor en indeks lik 100 tilsvarer gjennomsnittet.

Reliability Index er beregnet som en kombinasjon av følgende målinger:

  • Antall ganger bilen må på verksted
  • Reparasjonskostnaden
  • Tiden bilen ikke er kjørbar grunnet verkstedopphold

Gjennomsnittlig kjørelengde og alder på bilene hensyntas. På den måten unngås det at en modell med høy kjørelengde eller alder straffes veldig mye for det. Likevel vil nyere modeller og lav kjørelengde likevel komme litt bedre ut i beregningene, skriver Warranty Direct på deres nettsider.

Kun modeller med minst 50 observasjoner er med i beregningene.

Modellene som ruller på britiske veier er i de aller fleste tilfeller nær identisk med modellen på norske veier. Klima og veistandarden er ulike mellom Norge og Storbritannia. Men forskjellene er like for alle biler. Det er neppe grunn til å tro at enkelte modeller skal skille seg ut med høye verkstedutgifter i Storbritannia uten at de gjør det samme i Norge.

Ulikheter i garantier kunne gitt utslag, men siden de fleste modellene i undersøkelsen har en gjennomsnittsalder på fem år, har neppe dette betydning.

Ingen svar fra Alfa Romeo og Range Rover

Etter flere dager har hverken Alfa Romeo eller Range Rover besvart epostene i forbindelse med artikkelen.

Andre bruktbilstatistikker

DEKRA
Dekra gir hvert år ut en bruktbilrapport som baserer seg på omtrent 15 millioner kjøretøykontroller. Dette er den største undersøkelsen som finnes i Europa. Undersøkelsen omfatter kun feil som har med bilens kvalitet å gjøre. Her kan du søke på alle bilmodeller selv.

ADAC
Dette er den tyske utgaven av NAF. Denne organisasjonen gir ut en statistikk som viser antall nødstopp, det er ikke en undersøkelse som viser antall feil på bilene. Statistikken baserer seg på utrykningsstatistikken på 4 millioner utrykninger blant organisasjonenes 16 millioner medlemmer.

TÜV
Det tyske kontrollorganisasjonen lager hvert år en omfattende statistikk basert på ca. åtte millioner kjøretøykontroller. Det blir oppgitt hvor mange prosent av bilene som har vesentlige mangler, og hvor mange kilometer de har kjørt.

NAFs kundetilfredshet bil (Autoindex)
Undersøkelsen måler eiernes vurdering av egen bil.