Fallende opplag har gitt økte priser på både lokalavisene og tabloidavisene.

Prisen på papiraviser stiger kraftig, viser Statistisk Sentralbyrå konsumprisindeksen som ble offentliggjort i mandag. Blant indeksens varer og tjenester var aviser og tidsskrifter en av svært få varegrupper som skilte seg ut. Siste 12 måneder har avisene og bladene blitt 9,3 prosent dyrere.

Prisveksten på aviser og tidsskrifter har vært tre ganger så høy som den generelle inflasjonen siden 2008.

Fallende salg, stigende pris

Prisoppgangen kan virke noe overraskende tatt i betraktning de kraftige opplagsfallene. Etterspørselen etter papiravisene har falt betydelig. Også bladene sliter stort. I følge tradisjonell markedsteori faller et produkt i pris når etterspørselen faller. I avismarkedet har prisene gått motsatt vei.

Sigurd Høst, professor ved Høgskulen i Volda forklarer det slik:

- For mange abonnementsaviser har jeg inntrykk av at de øker prisen for å kompensere for opplagsfall. De har budsjettert med et visst beløp for neste år, og når opplaget synker kan de bare holde budsjettet ved å øke prisen, sier Høst.

Høst mener også at leserne ikke er særlig prisfølsomme.
- For løssalget ser det ikke ut til å være noen entydig sammenheng mellom pris og antall solgte eksemplarer. Små lokalaviser har ofte hatt en mye høyere løssalgspris enn VG og Dagbladet uten at det har gått ut over salget, og i en periode var Dagbladet betydelig dyrere enn VG uten at det ga noen forskyvning i VGs favør. Hvis løssalget er lite prisfølsomt, hvorfor ikke øke prisen? Dette er den ene måten å forklare prisutviklingen på, sier Høst.

Den andre forklaringen er at aviseierne ønsker å ta ut så stor fortjeneste som mulig mens det fremdeles er noe å hente - «take the money and run», ifølge Høst. Men han understreker at det er en prispolitikk man ikke kan holde på med særlig lenge.

Dyrere lokalaviser i løssalg

Allerede i 2011 varslet Polaris Media som eier blant annet Adresseavisa, prisøkninger for abonnentene grunnet fall i inntektene.

I år har særlig Amedias mange lokalaviser bemerket seg med prisøkninger. Løssalgsprisen for de aller fleste lokalavisene innenfor Amediakonsernet ble satt opp til 30 kroner i år.

VG fulgte Dagbladet

VG og Dagbladet har også økt prisene tidligere år. Først Dagbladet i 2012, deretter fulgte VG etter i 2013 og økte løssalgsprisen med 54 prosent, ifølge Kampanje.

Slik er løssalgsprisene i dag (mandag-torsdag):

Avis Pris
Dagens Næringsliv 35
Aftenposten 30
Bergens Tidende 30
Finansavisen 30
Adresseavisen 25
Fædrelandsvennen 25
Nordlys 25
Stavanger Aftenblad 25
Dagbladet 25
VG 20

 

Ukebladene faller også

Ukebladene faller også i opplag, ifølge Kampanje. Og det er Se og Hør og Her og Nå som faller brattest.

 

Kalkulator:

Inflasjonskalkulator
Her kan du regne ut hvilken verdi et beløp fra et tidligere år har i dag. Eller du kan regne motsatt, og finne ut hva en tilsvarende verdi i dagens pengeverdi var tidligere.