Mange på sydenferie forsøkes lurt av useriøse timeshare- og ferieklubbaktører. Les hva du bør være på vakt mot.

Mange norske sydenturister blir hvert år lurt til å skrive under på timeshare- eller ferieklubbavtaler som de senere angrer på.

- Forbrukerrådet får litt under hundre henvendelser hvert år fra folk som vil ut av timshare-avtalen, eller ferieklubben, sier fungerende leder ved Forbruker Europa, Mathieu Veulemans.

Lures med på salgsmøter

Det finnes mange useriøse aktører på dette markedet, og disse utnytter seg av at folk i feriemodus kanskje ikke alltid er like påpasselig med å undersøke alle forhold før de skriver under på en avtale.

Fremgangsmåten de bruker for å få folk til å inngå en timeshareavtale er også i mange tilfeller svært kritikkverdig.

Mer eller mindre intetanende turister får tilbud om å være med på et lotteri eller en markedsundersøkelse. De får så beskjed om at de har vunnet en premie, og at de skal få vite mer om premien hvis de blir med eller møter opp på et bestemt hotell eller leilighet.

I praksis blir turistene nå lurt med på et salgsmøte, hvor de etter hvert kan føle seg såpass presset at de går med på å kjøpe en timeshareandel eller et medlemsskap i en ferieklubb.

Advarer mot spanske ferieklubber

I februar i år ble det innført et EU-direktiv, som gir forbrukere utvidede lovfestede rettigheter ved timeshare- og ferieklubbkjøp.

Direktivet gir blant annet bedre angremuligheter for forbrukerne, og stiller strengere krav til hvordan timeshareaktørene markedsfører og informerer om produktene sine.

Spania har valgt å ikke implementere dette direktivet, noe som gjør at Forbruker Europa og HSH går ut og advarer mot spanske ferieklubber.

I Phuket-området blir også mange turister lurt av pågående timeshareselgere, og ifølge den lokale nettavisen Phuket News har guvernøren i Pukhet nylig erklært «krig» mot useriøse aktører på dette markedet.

Forbrukerrådets tips for å unngå timeshare-lureri:

- Betal aldri noe på forskudd.

- Ikke gi selger fullmakt til å belaste bankkonto, kredittkort eller debetkort.

- Ved kjøp av timeshare er det ti dagers angrerett etter avtaleinngåelsen. Fristen forlenges med tre måneder dersom du ikke får den lovbestemte informasjon om angreretten.

- Send alltid melding om du vil benytte angreretten skriftlig, og på en måte som kan dokumenteres (rekommandert sending, faks eller e-post).

Klage på timeshare

- Dersom avtalen er inngått på feil grunnlag og/eller med urimelige avtalevilkår, må det klages på forholdet. Krev at avtalen settes til side som ugyldig. Gjør dette skriftlig

- Vær klar over at selskapet vil opprettholde avtalen, og sannsynligvis oversende kravet til inkasso. Ved mottakelse av et slikt krav; send en skriftlig innsigelse til inkassoselskapet, hvor det gjøres oppmerksom på at kravet er omtvistet, og at inkassokravet skal stilles i bero. Mottar du flere henvendelser, kontakt Forbrukerrådet eller Forbruker Europa.

- Du finner standardbrev i Forbrukerrådets klageguide  

- Ved kjøp utenfor Norge, men innenfor EU/EØS-området, kan du klage til Forbruker Europa

- Merk at dersom du kjøper timeshare eller ferieklubb i Norge, finnes det for tiden ingen klageinstans.

Fakta

Timeshare:

Avtalen gjelder minst i tre år og gir tilgang til sammeleilighet i samme uke hvert eneste år. Innenfor EU/EØSfinnes en lov som gir 10 dagers angrefrist.

Medlemskap i ferieklubb:

Avtalen gir rett til rabatterte ferier i flere land. Du får ikkenoen garanti for at det er ledig der du ønsker å reise. Noenlovlig angrefrist finnes ikke, men seriøse ferieklubber giren angremulighet i avtalen.

Kilde: Forbruker Europa