Det største problemet for forbrukerne er at de ikke får varene de har bestilt.

De europeiske forbrukernettverket (EEC-NET) får inn 31.000 forbrukerklager i året, kommer det frem i en ny undersøkelse. 56 prosent av klagene omhandlet varekjøp på nett. Det vanligste problemet forbrukerne melder om, er at de ikke får varen de har bestilt. Mange opplever også at produktet de kjøper ikke virker, eller at kontraktsvilkårene er urimelige.

- Undersøkelsen viser at det fortsatt er vanskelig å være forbruker på nettet. Sterk og effektiv forbrukerbeskyttelse i hele EU må være et naturlig mål for alle. Trygge forbrukere vil kjøpe i andre land på nett, sier Kirsti Pamphlett, rådgiver ved Forbruker Europa i en pressemelding

Løste halvparten av sakene

Forbruker Europa er en del av det europeiske forbrukernettverk, som består av totalt 29 forbrukerkontor, som kan bistå forbrukere dersom de får problemer etter å ha handlet fra/i et annet land i EU/EØS.

Halvparten av klagesakene endte med en tilfredsstillende løsning for partene, etter at forbrukerne hadde bedt om hjelp fra sitt lokale forbrukerkontor.

Nye problemområder

Bildet er likevel ikke helt håpløst, til tross for mange klager. Det er blitt tryggere og lettere å handle på nettet det siste året, blant annet takket være bedre lovverk og bedre betalingsløsninger, ifølge forbrukernettverkets undersøkelse.

Men fortsatt er det hindringer i veien for forbrukere som ønsker å handle på nettet, og da ikke minst i nettbutikker i et annet land enn sitt eget. Blant problemene som nevnes i undersøkelsen til det europeiske forbrukernettverket, er for dårlig betalingssikkerhet og klagehåndtering, i tillegg til svindel.

Det har også dukket opp nye problemområder for europeiske forbrukere. Blant annet har forbrukernettverket mottatt flere klager på datingtjenester på nett og mobilspill -og da særlig spill som henvender seg til barn. Med denne type tjenester er det ofte uklart hvor mye, og hva man faktisk betaler for.

Kjøp sikkert på nett

For å unngå å bli svindlet, bør i hvert fall følge følgende råd:

- Sjekk nøye ut nettbutikken du handler fra, for eksempel ved å google etter andres erfaringer, og sjekk om nettbutikken oppgir kontaktinformasjon på siden. Styr også unna butikker som akkurat har startet, eller som har nettsider med mange skrivefeil.

- Gjennomfør kjøpet, kun dersom nettbutikken tilbyr sikre betalingsløsninger. Unngå for all del forhåndsbetaling.

Du finner flere råd i denne artikkelen.

 

Se også:

Klage på varekjøp i Norge

Klage på utenlandskjøp

Tollregler ved netthandel