Men både Chess og Talkmore haler innpå konkurrenten. Se også hvor tilfredse kundene er med bredbånd- og tv-tilbyderne.

For fjerde år på rad er One Call på førsteplass i kundetilfredshetsundersøkelsen til EPSI Rating. Men operatøren oppnådde noe dårligere resultater i år, og både Talkmore og Chess er rett i hælene på konkurrenten.

Undersøkelsen viser videre at den generelle kundetilfredsheten til mobiloperatørene har gått noe tilbake det siste året, og 27 prosent av kundene kan kategoriseres som lite fornøyde. Tolv prosent av norske mobilkunder vurderer å bytte mobilselskap neste år.

- Når vi ser bransjen under ett så er det tydelig at forventningsnivået ute blant kundene er ganske sammenfallende. Samtidig så er det tydelig at kundene til de tre operatørene i tet opplever et bedre produkt og en bedre service til en bedre penge enn hva kunder av konkurrerende operatører gjør, sier daglig leder Fredrik Høst i EPSI i en pressemelding.

Her er tallene:

Mobiloperatør 2012 2011 Differanse
One Call 76,8 78,8 -2
Talkmore 76,6 76,2 0,4
Chess 74,6 73,3 1,3
NetCom 68,8 67 1,8
Andre* 68,1 74,4 -6,3
Tele 2 67,5 68,8 -1,3
Telenor 67,5 68,1 -0,6
Bransjesnitt 69,5 70,1 -0,6

 * Andre inkluderer bl.a. Djuice, Ventelo og MyCall.

Kilde: Epsi Rating Norge

Se også: Mobilabonnement - priser

Bredbånd

Epsi Rating publiserte også undersøkelsene av kundetilfredsheten for bredbånd- og digital-TV-bransjen. I bredbåndsundersøkelsen er det Altibox som topper listen, og de også godt over bransjesnittet med en score på rett i overkant av 70 poeng. Bransjesnittet er på like over 63 poeng.

På de neste plassene, et godt stykke bak poengmessig, havner Get og Telenor.

Undersøkelsen viser også at fiberkunder er de mest tilfredse, mens kunder med mobilt bredbånd i snitt er minst fornøyd.

Her er tallene fra bredbåndsundersøkelsen:

Bredbåndselskap 2012 2011 Differanse
Altibox 70,8 72 -1,2
Get 64,3 NA  
Telenor 64,2 63,6 0,6
Andre* 60,3 65,1 -4,8
NextGenTel 59,9 60,8 -0,9
Canal Digital 59,4 64,2 -4,8
Bransjesnitt 63,3 64,3 -1

*Andre: en samlegruppe med bl.a. Broadnet, ICE og Eidsiva Bredbånd.

Kilde: EPSI Rating Norge.

Se også: Mobilt bredbånd - priser

Digital-TV

Altibox topper også listen over hvilken digital-TV-tilbyder kundene er mest fornøyde med, og også her ligger selskapet godt over bransjesnittet. På de neste plassene finner vi Canal Digital Parabol og Get.

Kundene er mer tilfreds med digital-TV-tilbyderne i år enn i fjor, men samtidig er hele 35 prosent av kundene misfornøyde med tilbudet.

- Tilfredsheten med filmleietilbudet øker men er fortsatt relativt lav. Dette er nok en av årsakene til at det kun er et fåtall av kundene som bruker denne tjenesten, sier Høst.

Digital-TV-leverandør 2012 2011 Differanse
Altibox 70,1 69,8 0,3
Canal Digital Parabol 65,9 63,3* 2,6
Get 64,7 62,4 2,3
Riks TV 63,6 63,2 0,4
Andre** 61,1 57,2 3,9
Canal Digital Kabel 59,9 63,3* -3,4
Bransjesnitt 64,1 62,8 1,3

*Canal Digital ble målt under ett inntil i år
**Andre: en samlegruppe hvor som inneholder resultatene til bl.a. Viasat, NextGenTel og Homebase

Kilde: Epsi Rating Norge

 

Les mer om kundetilfredshet:

Les mer om EPSI Rating og andre kundetilfredshetsundersøkelser her

Kundetilfredshetstall i bank og forsikring

Kundetilfredshetstall innen bil og bilbransjen

Kundetilfredshetstall for en rekke andre bransjer

Les mer på andre nettsteder:

EPSI Norge