Det blir også billigere å kjøpe bruktbil, og du får mer igjen for å vrake den gamle bilen.

Allerede i fjorårets statsbudsjett begynte regjeringen sin omlegging av bilavgiftssystemet, og også i år gjøres det flere endringer som er ment å skulle få flere miljøvennlige biler ut på norske veier.

Regjeringen har gjort endringer i engangsavgiften,  slik at det i enda større grad legges skal legges vekt på bilens miljøegenskaper. Dette vil altså si at engangsavgiften skal være lavere på biler med lavt utslipp enn på biler med høyt utslipp.

Det gjøres noen endringer i avgiftsopplegget i årets statsbudsjett, men samlet sett vil endringene innebære at nivået på engangsavgiften holdes om lag uendret på kort sikt. Men biler med svært lave CO2 og NOX-utslip,p og biler med høy effekt, vil komme godt ut av de endringene som gjøres.

Finansdepartmentet har regnet ut endringene for de 20 mest solgte modellene. Her oppgis endringene i nomiinelt og reelt. De reelle endringene tar hensyn til inflasjonseffekten. Det vil si at det også legges til at avgiftene skulle ha vært oppjustert med 1,9 prosent. Alle tall er avrundet til nærmeste hundre kroner.

Merke Variant                        Effekt (kW) Vekt (kg) CO2-utslipp (g/km) NOX-utslipp (mg/km)1 Nominell endring (kr) Reell endring (kr)
Nissan Leaf 80 kW 80 1525 0 0 300 300
BMW X3 xDrive 2.0-163 D 120 1725 147 159 1100 -2500
Volvo V50 1.6-114 D 84 1315 99 139 1700 600
Volkswagen Tiguan 2.0-140 D 4M 103 1589 158 120 2000 -900
Toyota Auris 1.8-99 Hybrid 73 1380 91 7 -200 -900
Ford Mondeo 1.6-116 D 85 1430 118 160 3000 1400
Toyota Avensis 2.0-124 D 91 1510 119 164 3000 1100
Volkswagen Tiguan 2.0-110 D 81 1468 139 135 3200 1300
Volkswagen Passat 1.6-105 D 77 1468 116 110 2700 1100
Mitsubishi ASX 1.8-116 D 4WD 85 1510 134 156 3400 1300
Volvo XC70 2.4-163 D AWD 120 1740 179 131 6500 2300
Toyota Yaris 1.3-99 73 1035 119 10 1000 100
Suzuki Swift 1.2-94 4WD 69 1035 127 20 1400 400
Volvo XC60 2.4-163 D AWD 120 1740 179 130 6500 2300
Volvo V60 1.6-114 D 84 1462 119 117 2600 900
Toyota Prius 1.8-99 73 1365 91 6 -200 -900
Toyota Avensis 1.8-147 108 1430 154 10 -500 -2900
Volkswagen Golf 1.6-105 D 77 1239 110 125 2400 1300
Toyota Yaris 1.3-99 73 1025 124 29 1300 300
Volkswagen Golf 1.6-105 D 77 1243 107 116 2100 1100

Bilkalkulator

Ønsker du å finne ut hvordan en bestemt biltype  kommer ut av avgiftsendringene, kan du bruke bilkalkulatoren som Finansdepartementet har utviklet. Her kan du kan legge inn opplysninger om drivstoff, vekt, utslipp og motoreffekt.

Eller du kan gå til bilnorges avgiftskalkulator. Her kan du se endringene i engangsavgiftene på nesten 3000 modellvarianter.

Vrakpant

En annen måte å få en mer miljøvennlig bilpark på, er å få nordmenn til å kvitte seg med gamle biler med høyt utslipp. For å motivere til dette, har regjeringen i 2013-budsjettet foreslått å øke vrakpanten fra 2000 kroner til 2500 kroner per kjøretøy.

Den økte vrakpanten skal finansieres ved at vrakpantavgiften, som er en del av engangsavgiften, øker fra 1700 til 2000 kroner per kjøretøy.

Omregistreringsavgift

Regjeringen foreslår å redusere omregistreringsavgiften, fordi de mener at denne har uheldige virkninger særlig for omsetning av brukte kjøretøy til næringsvirksomhet.En annen grunn er at et kutt i omregistreringsavgiften reduserer konkurransefordelen for importerte bruktbiler sammenlignet med tilsvarende bruktbil som omregistreres innenlands.

Avgiften foreslås redusert med 40 prosent for typiske næringskjøretøy, og med 12 prosent for øvrige kjøretøy.

Dette er endringene i omregistreringsavgiften for mopeder, motorsykler, og privatbiler. Nedgangen varierer fra null til 2.258 kroner.

Du kan se satsene for omregistreringsavgiften her.

  Registreringsår
Type kjøretøy 2013 og 2012 2011 2010 2009 til 2002 2001 og eldre
Mopeder -64 -64 -64 -64 -64
Motorsykler, beltemotorsykler:
Motor til og med 250 cm3 slagvolum -181 -181 -181 -181 -385
Motor over 250 cm3 slagvolum -302 -302 -302 -302 -1 555
Personbiler, busser:
t.o.m. 800 kg -888 -673 -507 -427 0
over 800 kg t.o.m. 1.200 kg -1 212 -943 -698 -610 0
over 1.200 kg t.o.m. 1.600 kg -1 743 -1 354 -990 -848 0
over 1.600 kg -2 258 -1 743 -1 275 -1 187 0

 

Les også:

Engangsavgifter på bil

Omregistreringsavgift bil

Avgifter ved bruktbilimport

Kalkulatorer:

Co2-utslipp bil
Kalkulatoren regner ut hvor mange kilo co2 bilen slipper ved den kjøredistansen du oppgir.

Engangsavgifter nye biler
Kalkulatoren beregner hvilke avgifter som en ny bil blir belastet med. Her ser du størrelsen på de forskjellige engangsavgiftene. Disse er vektavgift, motoreffektavgift og co2-avgift (eventuelt slagvolumavgift). I tillegg kommer merverdiavgiften.

Engangsavgifter ved bruktbilimport
Beregn hvilke avgifter en bruktimportert bil blir belastet med. Avgiftene henger sammen med importprisen, alder, vekt, co2-utslipp (eventuelt slagvolumet).