Flertallet av norske forbrukere mener at mobilen må tåle bruk i duskregn. Det kan du ikke forvente, mener mobilbransjen.

Over halvparten, nærmere bestemt 55 prosent, av norske forbrukere oppgir at de mener at smarttelefonen skal kunne brukes i duskregn i mer enn fem minutter. Blant de spurte i mobilbransjen mener derimot 70 prosent av de spurte at smarttelefoner overhodet ikke bør brukes i regn.

Disse store sprikene i forventninger til mobilkvalitet- og robusthet kommer frem i en undersøkelse gjennomført på oppdrag fra Forbrukerrådet. Over 1000 forbrukere og 31 presentanter for mobilbransjen (produsenter, selgere, verksteder o.l.) har blitt spurt om blant annet hva slags bruk en mobiltelefon skal tåle.

Forbrukerne: - Bør tåle fall på gressplen

Generelt sett viser undersøkelsen altså at forbrukerne mener at en mobiltelefon skal tåle mer av både fukt, støt, støv og vibrasjoner enn det bransjen selv mener man kan forvente. Et annet konkret eksempel på dette er at 96 prosent av forbrukerne mener at mobiltelefonen skal tåle et fall fra ørehøyde og ned på en gressplen. Bare 53 prosent av de spurte i mobilbransjen mener at en telefon skal tåle en slik belastning.

Videre mener 79 prosent av de spurte forbrukerne at mobiltelefonen bør tåle å ligge inntil en time på et rom hvor det bades/dusjes. Til sammenligning sier bare 13 prosent av mobilaktørene at dette kan forventes av telefonen.

- Les bruksanvisningen

Forbrukerrådet mener at bransjen bør ta sin del av ansvaret for feil bruk av smarttelefoner/mobiltelefoner. Men det pekes samtidig på at forbrukerne må bli flinkere til å lese bruksanvisning, hvor brukeren blirt gjort oppmerksom på hva slags bruk telefonen tåler eller ikke tåler. Bare en av tre forbrukere sier at de leser bruksanvisningen før de tar telefonen i bruk - og de yngste brukerne er de dårligst på dette.

- Forbrukeren skal selvfølgelig sette seg inn i bruksanvisningen, men vi mener at det er bransjen som har ansvaret for å gi folk den informasjonen de trenger for å unngå at mobilen går i stykker.  Det mener vi undersøkelsen viser at de ikke gjør i dag, mener direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland i en pressemelding.

Stiller krav til bransjen

Forbrukerrådet har derfor kommet opp med forslag til noen krav/tiltak som skal få mobilbransjen og forbrukerne til å nærme seg hverandre litt på dette området. Her er noen av forslagene:

  • Mobiltelefoner som selges i Norge skal tåle å bli brukt i Norge
  • Selger må ta større ansvar for å finne ut hva forbrukeren trenger, slik at forbrukeren får tilbud om en mobiltelefon som passer sitt bruk.
  • Forbrukerne må bli bedre informert om hva mobiltelefonen faktisk tåler før kjøpet skjer.
  • Forbrukeren bør få inkludert en sikkerhetsramme eller et hylster, samt en lufttett pose mot kondens og svette.

Slik bør du behandle telefonen din

Forbrukerrådet har også laget noen råd om hvordan du skal behandle smarttelefonen/mobiltelefonen din, slik at den holder lengst mulig og du har en mulighet til å komme noen vei med reklamasjon, dersom den slutter å virke som den skal.

  • Les bruksanvisningen nøye.
  • Bruk ramme, deksel eller annen tilleggsbeskyttelse.
  • Beskytt telefonen din mot slag og støt.
  • Beskytt telefonen din mot vann og fuktighet, inklusive regnvær.
  • Når det er stor sannsynlighet for at telefonen kan bli utsatt for vannsprut, svette, kondens, sand eller store mengder støv, beskytt den i en lufttett plastpose (ziplås-pose).
  • Ikke utsett telefonen for direkte sollys
  • Ikke legg telefonen igjen i bilen eller andre steder hvor det kan bli svært kaldt eller svært varmt.
  • Unngå om mulig å bruke telefonen din når det er varmere enn 40 varmegrader.
  • Unngå om mulig å bruke telefonen din når det er kaldere enn 20 kuldegrader.
  • Unngå om mulig å utsette en kald telefon for brå overgang til et varmt lokale - gjør overgangen så myk som mulig.
  • Følg med hvis du lar små barn bruke/spille på telefonen.

Les også:

Garanti

Forbrukerkjøpsloven