Du kan kanskje spare noen kroner ved å bestille hotellopphold og reise hver for seg. Men vær klar over at du også risikerere å stille svakere i en eventuell klagesak.

De senere årene har mange nordmenn begynt å bestille feriene sine gjennom hotell- og søkemotorer.

Men man skal være klar over at dersom man bestiller reise og hotell separat, så er man ikke dekket av pakkereiseloven.  Dermed er man heller ikke sikret like gode rettigheter som forbruker.

Er reisen underlagt pakkereiseloven har man blant annet lov til å avbestille reisen, og man kan også klage til Pakkereisenemnda.

Pakkereiser omfatter både tradisjonelle charterturer og arrangementer som inneholder minst to av følgende tre elementer: transport  innkvartering eller «annen turisttjeneste», f.eks. reise med overnatting til sport- eller underholdnings- arrangement.

Dette kan du kreve

Dersom du reiser på pakkereise, kan du kreve dette, dersom du opplever problemer i løpet av turen:

- Dersom det foreligger mangel ved oppholdet, kan du kreve utbedring. Hvis arrangøren ikke er i stand til å løse problemene,  kan du ha krav på prisavslag.

- Er du i tillegg påført økonomisk tap, kan du kreve erstatning. I spesielle tilfeller kan man også ha krav på erstatning for andre vesentlige ulemper (for eksempel vedvarende støyplager), som ikke er rene økonomiske tap.

- Dersom du opplever problemer som du føler har ødelagt hele ferien, er det mulig å kreve heving av avtalen. Men vær oppmerksom på at praksis i Pakkereisenemnda viser at det skal mye til for å få medhold i et slikt krav - det stilles svært strenge vilkår for å få hevet avtalen.

Du kan lese mer om hvilke rettigheter du har med pakkereiser, og hvordan du kan klage på Forbrukerrådets nettsider.

Separat bestilling

En forbruker som har kjøpt reise og hotell separat, kan oppleve at det blir mer kronglete, dersom man ønsker å klage på ferien.

Reisesøkemotor er nemlig bare en formidler, og står ikke juridisk ansvarlig, dersom ferien ikke svarer til forventningene.

Har du bestilt separat, må du dermed klage enten til flyselskap eller direkte til hotellet.

Flyklage

Har problemene oppstått i forbindelse med flyreisen, kan du registrere klagen din elektronisk hos Flyklagenemnda, dersom problemene har oppstått på flyvning fra Norge.

Har det derimot oppstått problemer på en flyvning i utlandet, må benytte deg av EUs klageskjema for flypassasjerer. Dette skjemaet finner du her

Ønsker du å vite mer om i hvilke tilfeller du har klagerett i forbindelse med flyreiser, kan du klikke deg inn på Forbruker Europas nettsider.

Hotellklage

Dersom det oppstår problemer på et hotell i utlandet, og du ikke når frem med klagen din til innehaver, kan du ta kontakt med Forbruker Europa. De kan igjen ta kontakt med søster-organisasjoner, som så kan hjelpe til med videre henvendelser til innehaver.

Merk at Forbruker Europa i utgangspunktet kun kan hjelpe, dersom du har kjøpt en vare eller tjeneste i EU-land eller Island.

Kan ende i retten

I verste fall kan en klagesak ende i sivilretten i det landet du har feriert, noe som kan bli en i overkant dyr og slitsom affære for den vanlige forbruker.

For unge mennesker, eller de som ikke har barn, går det i det fleste tilfeller greit om noe uventet skulle oppstå på en ferie.

Men dersom du skal reise med hele familien, kan det være at du bør vurdere å sikre deg litt bedre ved å bestille en pakkesreise.

Du bør klage på stedet

Et viktig poeng hvis noe skulle gå skeis i ferien er å ta opp problemene med hotellet eller reiseoperatøren på stedet og med en gang problemene oppstår.

Du bør altså på ingen måte vente med å klage til du er hjemme igjen. De som ikke klager, eller tar opp problemene, på feriestedethar liten eller ingen sjanse til å komme noen vei med saken sin.

Det virker tross alt litt merkelig om du har vært veldig misfornøyd med noe i løpet av ferien, men ikke tatt det opp og prøvd å få til en løsning med en gang.

Mange opplever at utsikt eller fasiliteter ikke er som man hadde tenkt seg, når man ankommer hotellet. Men husk at det ikke alltid er god nok klagegrunn at du for eksempel er misfornøyd med at du ikke har fått havutsikt.

Men du kommer ingen vei med klagen din, dersom reisearrangør ikke hadde lovet deg en flott havutsikt på forhånd.

 

Se også:

Pakkereiser

Pakkereise eller bestille separat?