Nettbanken gir deg oversikt over hele kundeforholdet ditt.

En stor del av bruken er regningsbetaling. Å betale regninger her er den billigste måten å gjøre det på.

Nettbanken gir deg ellers svært god oversikt over kundeforholdet ditt. Du kan for eksempel se på kontobevegelser for siste måned, eller tidligere måneder. Du kan også enkelt overføre penger mellom egne konti.

Bankene har ellers lagt inn ulike tjenester i nettbanken. Disse går gjerne ut på at du selv kan administrere og kontrollere ditt eget kundeforhold i større grad. Det gis mulighet til å kjøpe andre tjenester som forsikring, du kan opprette faste betalingsoppdrag eller spareavtaler.

Automatisk regnskap

Det er også blitt vanlig at kommunikasjonen med banken i stor grad skjer via nettbanken. Du kan sende beskjeder til banken, og du kan også velge å få for eksempel kontoutskrifter og renteendringsbrev i din elektroniske postkassen i nettbanken.

Stadig flere av nettbankene setter nå også automatisk opp et enkelt regnskap for deg, som viser hva du har brukt penger på den siste måneden – eller det siste året. Dette kan gjør jobben med å sette opp et månedsbudsjett enklere for deg.

Mobil og nettbrett

Nordmenn har i økende grad fått behov for å gjøre unna oppgaver hvorsomhelst og nårsomhelst, og dette gjelder også når det kommer til banktjenester.

Derfor har mange banker nå laget bank-apper for smartmobil og nettbrett, og disse tjenestene er i aller høyeste grad tatt i bruk av norske bankkunder, og da særlig de yngre brukerne.

I en mobil- eller nettbrettbank kan man gjøre de fleste av oppgavene man gjør i en nettbank. Man kan for eksempel sjekke siste kontobevegelser, overføre penger mellom egne konti, betale regninger og sjekke saldo.

For å for eksempel kunne betale en regning i mobilbanken, må du bruke BankID.

Det finnes også banker som tilbyr SMS-bank, hvor du kan gjøre noen av de samme tjenestene som med en bank-app.

Brukskonto: Det er på brukskontoen at lønn og andre inntekter vanligvis kommer inn, og betalingene går ut ifra. Brukskontoen er dermed på mange måter kjernen både i ditt økonomiske liv og i nettbanken din.

Bank-ID: For å logge deg inn i nettbanken, må du bruke BankID, som er en personlig legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet.

Betalingsformidling: Det er flere måter å gjøre betalingsformidlinger på i nettbanken, slik som nettgiro med eller uten KID, AvtaleGiro og eFaktura. Fordelene med de to sist nevnte er at du slipper å få fakturaen i papirform, i tillegg til at du slipper å betale fakturagebyr.

Nettbanksikkerhet: Selv om bankene prøver å gjøre nettbanken så sikker som mulig, bør du selv ta de grepene du kan ta for at nettbanksikkerheten skal være god nok. Smarte Penger har funnet frem til ti råd du kan følge for å bedre nettbanksikkerheten.

 

Se også:

Nettbanksikkerhet

Bank-ID

Betalingsformidling

Brukskonto

Kredittkort

Markedsoversikt

Brukskontokalkulator
Kalkulator der du kan legge inn dine egne forutsetninger. Utvalget består av bankene med de gunstigste betingelsene, og hva de største bankene tilbyr.