Har du betalt med kredittkort, og selger gjør seg vanskelig, kan du rette kravet ditt til kredittyter.

Etter Finansavtaleloven (§54b) har du rett til å klage til kortselskapet hvis du ikke har fått varen du har kjøpt. Dette kan for eksempel være feil, mangler eller konkurs.

Både når du er i utlandet og ved nettkjøp er det derfor sikrere å bruke kredittkortet. Hvis det er noe feil med betaling eller selve kjøpet kan du stoppe betalingen.

Slik retter du kravet:

  • Du må ha handlet på kreditt
  • Klageretten gjelder kjøp fra næringsdrivende, ikke fra privatpersoner.
  • Du må først ha klaget til selgeren før du klager til kredittkortselskapet.
  • Det må foreligge en feil eller mangel. Les mer om hva som regnes som mangel her.
  • Du må først ha prøvvd å løse problemet med leverandøren
  • Deretter kan du rette en klage til kredittyter, altså kredittkortselskapet

Klag raskt til kredittyter

Du må klage til kredittyter så snart du skjønner at du ikke kommer noen vei med klagen din til selger.

Du må kreve det samme av kredittyter som du krever av selger, og du kan ikke kreve noe annet enn penger.

Legg ved relevant dokumentasjon, som kvitteringer, kontrakter og eventuell korrespondanse med selger.

Det maksimale beløpet du kan få refundert fra kredittkortselskapet er det som er belastet kortet ditt.

Beskytter mot tap ved konkurser

Handler du møbler, hvitevarer eller andre dyre ting, ofte med lang leveringstid, risikerer du å miste både varer og penger dersom firmaet går konkurs før du får varene. Denne problemstillingen er blitt særlig aktuell nå i disse finanskrisetider. Hovedregelen er i disse tilfeller at du som kunde har et såkalt dividendekrav dersom firmaet du handler med går konkurs. I de fleste tilfeller vil det ikke være mye penger igjen i konkursboet til å dekke dividendekrav, og pengene vil således være tapt.

Betaler du med kredittkort, kan du kreve pengene refundert av kredittyter. Bankklagenemnda har slått fast at kunden har rett til å få utbetalt hele kjøpesummen etter konkurser der betalte varer aldri ble levert, såfremt kunden har betalt med kredittkort.

I den senere tid har det også vært flere eksempler på at fly- og reiseselskaper går konkurs. Har man betalt med vanlig bankkort eller giro, mister man både ferie og penger. Betaler man i stedet med kredittkort, kan tapet kreves dekket av kredittyter.

 

Se også:

Netthandel

Klage på varekjøp

Slik klager du på en vare

Klagefrister

Klage på utenlandskjøp

Angrerett

Kredittkort

Kalkulator:

Finn billigste kredittkort
Her kan du finne ut hvilket kort som er best for deg. Legg inn dine egne forutsetninger for bruk av kortet, og se hvordan de forskjellige kortleverandørene kommer ut av det.